Zelfbouw Cycloon afzuiger advies

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ben toe aan een upgrade van mijn afzuiger.
Heb nu een Laguna B flux.
Op zich prima zolang hij naast de machine staat.
Maar door dat ik er een Zelfbouw voor afscheider tussen heb zitten is dat niet handig met verplaatsen.

Dus na het zoeken op het internet komen er voornamelijk vrij prijzige systemen uit.(en na het zien van wat vergelijkingen op youtube nog duurdere :p )
Vind het niet er om geld uit te geven maar moet dan ook wel precies zijn wat ik zoek.

Heb hier op het forum een aantal draadjes gelezen over zelfbouw units.
Dus hierbij wat gedachten spinsels van mij waar mensen mij misschien bij kunnen helpen.

Cycloon:
Heb er een aantal gevonden van oneida en axminister daar zit een prijs verschil in van ongeveer 200 euro.
Axminster
Oneida
Zal er daadwerkelijk een verschil zitten in de scheiding?

Filter.
Heb die van oneida en laguna gevonden iets met kan net zo goed richting Hepa gaan als ik het toch ga doen.
Prijs verschil is ongeveer 300 euro. (filter verschil is volgens mij 0.1 micron)
Laguna
Oneida

Motor voor afzuiging.
Wil het liefst een 3pk gezien de afstand tot me zaagtafel heb ik liever wat extra dan tekort.
Hbm verkoopt bijv een 3pk maar de Decibel is 89.4 .
Dat zou ik liever wat lager hebben, heeft iemand toevallig een idee waar ik zou moeten zoeken?

Alvast bedankt.
 
  • Leuk
Waarderingen: NeroP

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Het is in ieder geval de Oneida cycloon geworden(via marktplaats)
Nou nog de vraag voor een stille motor.
En het filter.
 

jorisvh

Post veel
Veel van die 2-3pk stofafzuigingen komen standaard met vilten zak, maar die kan je vervangen door een fijnstoffilter. Met wat geweld en/of een passtuk past het.

Ik vrees dat die dingen allemaal redelijk luid zijn. Ze hebben impellers met weinig schoepen en grote toleranties waardoor je enorme drukpulsaties (=geluid) krijgt. Dat kan niet anders omdat ze brokstukken moeten overleven. (Die je overigens niet hebt met een cycloon)
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Veel van die 2-3pk stofafzuigingen komen standaard met vilten zak, maar die kan je vervangen door een fijnstoffilter. Met wat geweld en/of een passtuk past het.

Ik vrees dat die dingen allemaal redelijk luid zijn. Ze hebben impellers met weinig schoepen en grote toleranties waardoor je enorme drukpulsaties (=geluid) krijgt. Dat kan niet anders omdat ze brokstukken moeten overleven. (Die je overigens niet hebt met een cycloon)
Gaat mij puur om de motor wil uiteindelijk een hepa filter van Laguna of Oneida of vergelijkbaars gaan gebruiken.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.163
868
Ulvenhout
Mag ik hierop inhalen met een vraag? Ik zie bij deze opstellingen vaak dat de cycloon/voorafscheider vlak voor de afzuiger staat. Is hier een bepaalde reden voor? Of kan je de cycloon ook al eerder in de lijn plaatsen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.240
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat kan best, maar dan ben je 2e ruimte kwijt, en veel mensen splitsen leidingen voor de cycloon (1x naar de zaagtafel, 1x naar de vandikte bank etc). Mijn afzuiging staat op zolder, daar staat hij het minst in de weg. En de cycloon zit er direct voor, want die zit daar ook het minste in de weg.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Lees hier vaak dat er plannen zijn om zo een opstelling te maken.
Ik zie zelf niet het nut van een cycloon in dit soort opstellingen.
Uiteindelijk komt de lucht door hetzelfde filter naar buiten, daar moet het fijnaandeel gefilterd worden.
Met een cycloon heb je twee stofzakken of emmers. Een cycloon geeft relatief veel weerstand en neemt ruimte in.
En de cyclonen waar het hier overgaat hebben een relatief lage afscheidingsgraad (laag en ‘dik’) en het leidingwerk is niet idiaal.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ja en nee.😁

Ik heb een gruwelijke hekel aan het plastic zakken systeem.
Vandaar het 200 liter vat.

Een gemiddelde 3pk afzuiger neemt veel ruimte in 2 filters 2 zakken met een motor ertussen.

Door het om te bouwen bespaar ik ruimte , krijg meer uit de lucht gefilterd en zonder plastic zakken.

Maar ik snap je punt zonder te verbouwen werken ze ook wel maar niet zoals ik in gedachte heb.
 

jorisvh

Post veel
Voor mij is het grootste voordeel dat een vat onder de cycloon veel makkelijker te legen is dan een plastic zak onder het filter.
Een oplossing om dat vat makkelijk los te maken om het te ledigen is veel makkelijker voldoende luchtdicht te krijgen.
Het zit aan de onderdruk zijde dus als het niet 100% dicht is zuig je enkel wat valse lucht aan.
Die plastic zakken zijn een ramp om los en luchtdicht weer vast te krijgen en ze zitten aan de overdruk zijde. Door het minste lek blaas je continu stof in je atelier.

Ik heb de zak onder m’n filter nog maar 1 keer moeten legen en dat was toen ik wat m’n vat vergeten legen was waardoor de spaanders tot bovenaan de cycloon opgehoopt waren waardoor die niet meer werkte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Joepbisschops

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Niet of minder hoeven wisselen van zakken is inderdaad een voordeel.
Ik ben zelf hobbyist (dus veel tijd en weinig geld) maar wanneer je professioneel werkt is een grote ton of vat natuurlijk een belangrijke plus
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Ik heb een klein zakje onder de filter hangen en die blijft helemaal leeg
Heb je een stoffen filterzak of een fijnfilter ?
De cyclonen waar we het hier over hebben laten alles onder de 10 micron (nagenoeg) volledig door.
Wanneer er inderdaad helemaal niets in dat zakje komt blaast het dus door je filter de ruimte in.
Ligt er natuurlijk wel aan welke machine is aangesloten, schaven geeft veel minder fijnsof dan bijv. schuren.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Heb je een stoffen filterzak of een fijnfilter ?
De cyclonen waar we het hier over hebben laten alles onder de 10 micron (nagenoeg) volledig door.
Wanneer er inderdaad helemaal niets in dat zakje komt blaast het dus door je filter de ruimte in.
Ligt er natuurlijk wel aan welke machine is aangesloten, schaven geeft veel minder fijnsof dan bijv. schuren.
Als ik heb ze link druk zie ik een fijnstof filter.
Maar als je eenmaal gaat ombouwen is het vrij aannemelijk dat je een fijn stof filter gaat gebruiken.
Zelf wil ik een Hepa filter voor de extra filtering toepassen.

En het voordeel van dit ombouwen is juist dat het goedkoper is dan een kant en klaar systeem te kopen.
Dus voor de hobby ideaal.
 

Joepbisschops

Actieve deelnemer
29 jun 2018
148
42
Ermelo
www.youphoutbewerking.nl
Heb je een stoffen filterzak of een fijnfilter ?
De cyclonen waar we het hier over hebben laten alles onder de 10 micron (nagenoeg) volledig door.
Wanneer er inderdaad helemaal niets in dat zakje komt blaast het dus door je filter de ruimte in.
Ligt er natuurlijk wel aan welke machine is aangesloten, schaven geeft veel minder fijnsof dan bijv. schuren.
Uiteraard een fijnstof filter, anders blaas je zeker stof je werkplaats in. Hij wordt alleen gebruikt voor een zaagmachine en een vlakbank. Voor schuren is deze afzuiging niet geschikt.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Wanneer er inderdaad helemaal niets in dat zakje komt blaast het dus door je filter de ruimte in.
Dus?? Ik bedoel daarmee als er niets in de zak komt gaat, kan het gewoon in het filter blijven hangen of als het te klein is voor het filter gaat het inderdaad de ruimte in.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
De gemiddelde klusser krijgt eerder longproblemen van het naar zijn werk fietsen, dan van wat houtjes zagen. Probeer het fijnstof wat te beperken, maar laat je niet gek maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: hansth

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.