Zaagblad festool

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
316
4
Oost-Vlaanderen, België
Hallo,
Ik moet met de tafelzaag een groot aantal stukken berken multiplex zagen, met de zaag in verschillende hoeken gekanteld.

Is er een zaagblad dat beter geschikt is voor deze specifieke taak?

Eventueel een dat sneller zaagt zonder dat de kwaliteit van de zaagsnede merkbaar slechter is.

Alvast bedankt voor de input!

1712306816193.png
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
194
41
Als het berken multiplex is zonder toplaag als hpl of zou ik een zaagblad nemen met niet teveel tanden heeft, precies die jij hier noemt. Berken is nogal hard en een blad met heel veel tandjes gaat dan branden. En verder zorgen dat het blad scherp blijft, dus als je heel veel moet zagen tussendoor laten slijpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Als het berken multiplex is zonder toplaag als hpl of zou ik een zaagblad nemen met niet teveel tanden heeft, precies die jij hier noemt. Berken is nogal hard en een blad met heel veel tandjes gaat dan branden. En verder zorgen dat het blad scherp blijft, dus als je heel veel moet zagen tussendoor laten slijpen.
Helemaal mee eens, met een toevoeging: hou het blad schoon. Als er residue opzit krijg je geen schone zaagsnede en gaat het zagen moeilijker.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bram

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Waarom kies je alleen uit het assortiment van festool? Ik denk dat een 48 tands cmt blad ook bijvoorbeeld zonder problemen je zaagwerk doet. Bij mij werken ook de bladen van ecotools industrial prima. Ik gebruik standaard 24 tands, maar voor plex zou ik 48 tands nemen. Zoals al genoemd is, scherp en schoon is belangrijk.
 
Laatst bewerkt:

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.640
698
Antwerpen
Ik heb ook de "fout" gemaakt bij de aankoop van mijn Erika zaagtafel door tegelijk (veel te dure) Mafell zaagbladen te kopen maar daar zit echt geen meerwaarde in. Als de kwaliteit vd zaagsnede niet zo belangrijk is, ga voor Ecotools. Als je een supercrisp zaagsnede wilt hebben ga dan voor een 48T (of meer) CMT of Freud zaagblad
 

jorisvh

Post veel
met 2,4mm is dat Festool blad is ook relatief dun.
voordeel is dat je minder materiaal verspaant en dus met minder vermogen kan zagen, maar als je op 230V zaagt maakt dat toch niet uit.
nadeel is dat het blad minder stijf is, meer trilt, en dus meer zaagsporen nalaat.

diameter 250 of 254 en asgat 30 is zeer standaard en standaard 3,2mm tandbreedte zal ook wel passen?

bij merken die hun snijgereedschap zelf maken (CMT, Freud, … ) vind je meer waar voor je geld bvb
of, zoals gezegd, ecotools. standtijd is wellicht wat korter maar als je veel zaagt koop je er 2 en laat je er 1 slijpen terwijl je het andere bot maakt.
 
  • Leuk
Waarderingen: kettingspanner

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Mijn ervaring met zaagbladen beperkt zich tot Festool en AKE. En die zijn gewoon prima.
Ik heb wel eens gelezen dat de zaagbladen van Festool gemaakt werden (worden?) door Leitz. Dat is ook een zeer gerenommeerde merk. met een goede slijpservice.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.