Welke materiaal voor boortafel/slede

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik wil een boortafel en slede voor de zaagtafel gaan maken.
Echter zijn de prijzen van materialen zoals bekend door het dak geschoten.

Eerste instantie dacht ik aan berken multiplex omdat dat volgens mij niet of nauwelijks werkt/krom trekt in een semi geïsoleerd schuurtje.

Nu is dat amper te krijgen of echt gigantisch duur.

"Alternatieven" zie ik ook overal, maar eerlijkheidshalve weet ik niet wat een echt alternatief hiervoor is, of welke soort plaat ik moet gebruiken om te zorgen dat het een beetje recht blijft; okoumé, multiplex hardwood, Aziatisch multiplex, esdoorn multiplex, garantplaat.

of zelfs iets totaal anders?

Ik wil er graag een geleider en rails op-/inbouwen, en die moeten natuurlijk vlak blijven.

Wat is jullie advies hiervoor?
 

jorisvh

Post veel
in ander diktes dan 18mm is berken soms nog te vinden. maar het is sowieso duur. blijkbaar zijn er nog geen alternatieven voor de toevoer uit Rusland.

met een door en door okumé bvb Joubert okouplex zit je structureel goed. heeft wel minder en dus dikkere lagen dan berken en ook esthetisch is dat heel wat minder.
als dat van belang is: esdoorn wordt recent als alternatief voor berken voorgesteld. ik heb een staal ontvangen en dat ziet er idd goed uit. ook wel iets minder en dikkere lagen dan berken.

voor stabiliteit en schroefvastheid: zoveel mogelijk lagen, hardhout (geen naaldhout), WBP verlijmd.
garant hoeft niet (is ook duur).
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Ik heb als zaagslede een stuk 9mm uniprime uit de container. Met aan de duwkant een strook 40mm uniprime uit een container en aan de achterkant een strook 19mm uniprime uit een container. Glijlatjes merbau kozijnhout, uit je raad het al, een container. Voor boortafel een stuk spaanplaat of mdf uit een container. Aanslagen spijker ik er gewoon op. Niet zo mooi als op jij buis, maar ik hoef ook niets te verkopen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Esthetisch vind ik het minst belangrijk. Ik wil het ook om te gebruiken, en mijn werkhok is immers geen mooie showroom.

Als beide maar vlak blijven, en sterk genoeg zijn om de rails te schroeven is het belangrijkste.
Omdat het niet geheel geïsoleerd is durf ik geen mdf te gebruiken.

Ik ben ook vooral benieuwd wat jullie gebruiken. Maar ik ga eens op zoek naar Wbp verlijmd multiplex.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Maar ik ga eens op zoek naar Wbp verlijmd multiplex
Ik zie dat je uit de omgeving van Eindhoven komt. Als je niet een hele plaat wilt moeten kopen, ga dan eens langs bij Van de Vleuten in Best (Boslaan Zuid). Daar kan je plaatmateriaal gewoon gezaagd kopen wat je nodig hebt, je betaalt dan per m2.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
koopjeshoek ikea?
gisteren zag ik in ikea heerlen 2 grote gemelamineerde platen (ik schat 80 cm op150cm) in de bak liggen om gratis mee te nemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Je kan het dan weer wel netjes zagen, frezen en draad tappen. Heb er pas nog een draaitafeltje voor mijn langzaam slijper van gemaakt. Kan ook goed tegen het waterballet dat zo'n ding geeft.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Ik zie dat je uit de omgeving van Eindhoven komt. Als je niet een hele plaat wilt moeten kopen, ga dan eens langs bij Van de Vleuten in Best (Boslaan Zuid). Daar kan je plaatmateriaal gewoon gezaagd kopen wat je nodig hebt, je betaalt dan per m2.
Goeie tip Rob!
Een hele plaat heb ik ook zeer zeker niet nodig. Slechts een paar stukjes, en wat repen voor een fence.
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
500
118
Omg. Eindhoven
Bij mij in de buurt zit een handel in gebruikte kantoormeubelen, die trespa in 13 mm verkoopt. Dat is oersterk materiaal en trekt nooit krom. Alleen er in spijkeren kun je vergeten...
Trespa.. Ook heel erg fijn glad materiaal natuurlijk.
Ik ga hier ook even naar speuren.
Kan tegenwoordig niet genoeg voorraad hebben toch?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.