Welke elektrische zaagmachine (enige instrument, naast frees)?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik zoek 'n veelzijdige machine die, met weinig expertise, toch wat resultaten kan produceren. Om te beginnen oefenen met basis houtverbindingen. Bv, een nogal ambitieus project: ik wil een raam maken, en dus moet ik een pen- en slisverbinding kunnen maken, een sponning (inkeping over de volledige lengte om het glas in te passen), en contramallen om de lijsten en de onderdorpel op mekaar te laten aansluiten, en de rest is met de bovenfrees te doen (esthetische randjes toevoegen en voor afwatering). Elke machine heeft een specifiek nut natuurlijk en mensen zoals Peter Millard kunnen alles met een invalzaag, maar daar komt steevast tig jigs bij kijken die ik dan ook nog gemaakt moet zien te krijgen. Enfin, ik zoek een machine die beginners toelaat om basisbewerkingen te doen.
Het lijkt zo eenvoudig om een slisverbinding te maken met een cirkelzaag. Dat is het niet voor een beginner.
Het is vooral een jig maken en zorgen dat dit haaks langs de geleider gevoerd word. Met veel oefenhoutjes zal je best wel een resultaat krijgen. Eigenlijk is een dubbel sisverbinding mooier.
Contramallen gaat voor dikker hout eigenlijk alleen op een stationaire frees met flu messen of een specifieke kop op de juiste maat.
Je kunt ook een oplossing zoeken om de boel te omzeilen. Gat zagen voor het glas en dan langs beide zijde een glaslat of profiel erop zetten. Handzaag en beitel zijn ook prima om een deur of kozijn te maken.
Succes.
 

Demo.

Nieuw lid
9 feb 2024
1
1
Tiel
Koop vooral niet de Parkside zaagtafel. Misschien leuk om een paar planken laminaat over de lengte mee te zagen, maar voor precisiewerk ongeschikt.
Mijn ervaringen:
  • Het blad is van gestanst plaatstaal dus zo vlak als een Belgische weg.
  • De aanslag trekt zichzelf niet recht als je hem vastzet en verspringt zomaar een millimeter bij het vastzetten, je bent letterlijk minuten bezig om hem haaks op de juiste maat te krijgen.
  • Wiebelige inleg om het zaagblad die niet vlak ligt, dus kleinere werkstukken blijven haken.
  • De aanslag is een alu koker met plastic inserts die bij mij net breder is dan de koker, dus zodra het eind van het werkstuk voorbij die insert komt, verschuift hij een halve mm.
  • De verlengstukken voor het blad worden met sleufgaten gemonteerd en zijn dus ook voor geen meter vlak aan het blad te krijgen.
  • De miter gauge is een nutteloos plastic rommelding.
Na de nodige frustratie een Dewalt DWE7485 gekocht, wat voor mij als beginner in ieder geval consequent strakke, haakse zaagsneden oplevert.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Welkom op het forum, Demo.

Ja, BE wegen zijn "vlak" .
De fietspaden zijn , hier in BE, nog " vlakker", vaak amper bruikbaar.

Groeten

Ornament
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls en Demo.

Jan D

Nieuw lid
13 feb 2024
2
2
Vlaanderen
Ikzelf heb als beginner voor mijn eerste tafelzaag een paar jaar geleden een Bosch GTS 10 XC gekocht na veel onderzoek... ik heb deze nieuw op de kop kunnen tikken (ibood.com) voor 550€, dus iets meer dan het vooropgestelde budget.

Met mijn beperkte plaats (ik werk in 2/3 van een zeecontainer van 6m lang, dus heb zo'n 2.5m op 4m) vindt ik dit wel een ideaal toestel. Krachtig en stevig (met een zelfgebouwd onderstel en ingebouwde freestafel) en toch niet te groot.
Wel even kijken naar kwalitatieve zaagbladen ;)

Ik viel wel even achterover bij het zien van de huidige adviesprijs van meer dan 1.000€ :oops:
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls en Demo.

Wim ()

Actieve deelnemer
1 jun 2023
80
23
België, Limburg
Zojuist zelf de skil gekocht.
Moet zeggen voor 300 euro ben ik onder de indruk...
Ik heb ook sinds de zomer de skil, best wel haaks uit de doos. Eerst een latje 6mm mpx onder de insert gelijmd want die buigt wel door, ondertussen een zero clearence gemaakt (Hot glue om te nivileren) en een miter bijgekocht (zelfs die van een dure Bosch is bagger). Het geld wat je overhoud zou ik in gripper push blocks investeren, zeker voor smalle stukken handig.
 

Rdl

Post veel
7 okt 2021
971
397
hilversum
Ik heb ook sinds de zomer de skil, best wel haaks uit de doos. Eerst een latje 6mm mpx onder de insert gelijmd want die buigt wel door, ondertussen een zero clearence gemaakt (Hot glue om te nivileren) en een miter bijgekocht (zelfs die van een dure Bosch is bagger). Het geld wat je overhoud zou ik in gripper push blocks investeren, zeker voor smalle stukken handig.
Ik leen als het nodig is alles van me fusion3 😅 luxe probleem.
Ik heb em voor op locatie gekocht voor kast plinten en dingen waar ik teveel moeite met de geleiderail moet doen😁
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
285
119
Wetteren, Belgie
Zelf heb ik de eerder genoemde Dewalt 7492. Voor mij al duur genoeg en een geweldige upgrade ten opzichte van mijn zelfbouw zaagtafel. Ik besef natuurlijk ook wel dat een grotere en zwaardere stationaire tafelzaag van gietijzer beter van kwaliteit is en betere resultaten aflevert, maar je moet ergens een grens trekken.
Ik denk dat die grens voor iedereen ergens anders ligt. De één wil er maar 300 euro voor uitgeven terwijl voor de andere 3000 euro best aanvaardbaar is. Ergens tussenin ligt natuurlijk de markt voor tweedehands machines maar aangezien ik ervaring en kennis mis, kan ik niet beoordelen of iets een goede koop is of dat ik een stuk schroot koop. In mijn persoonlijke situatie is dat dus uitgedraaid op de aankoop van een nieuwe Dewalt. Daarbij mag gezegd worden dat een softstart module en een nieuw zaagblad wonderen gedaan heeft voor het geluid en de resultaten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Rik Hechtel

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.