Welke bescherming voor eiken meubel.

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Ik heb recent dit salontafeltje opnieuw opgeschuurd en twijfel over welke bescherming ik er best op zet.
Liefst zou ik het zo licht mogelijk houden en ook een matte afwerking.
Kies ik voor een matte vernis of beter een wax of olie of nog iets anders ?
Bedoeling is dat het hout ook niet (te veel) gaat verkleuren na verloop van tijd.

20230910_121250~2.jpg
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Het verkleuren helemaal tegengaan lukt niet, je houdt altijd wat verkleuring. Skylt werkt goed om dit te minimaliseren. Het is een matte afwerking, het hout behoud z'n natuurlijke uitstraling zoveel mogelijk. Het is ook behoorlijk 'hufterproof', dus een ideale afwerking voor een tafel. Kringen en dergelijke blijven niet in 't hout zitten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Rubio monocoat. Osmo hardwachs zijn naast skylt de meest gebruikten. Eiken kleurt lichter onder invloed van zonlicht.
 
Laatst bewerkt:

blokjes

Nieuw lid
29 jul 2013
9
8
Noord-Brabant
Heb meerdere meubels afgewerkt met Trae Lyx ultra mat, zowel 1k als 2k. Erg tevreden mee. Super matte uitstraling en geen last van kringen. Het oogt wel wat 'killer' dan een afwerking met olie.
 

Bijlagen

  • IMG_20220204_112626~2.jpg
    IMG_20220204_112626~2.jpg
    187,3 KB · Weergaven: 21

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
20230911_174828.jpg
Bedankt voor de suggesties, maar deze producten waren niet te krijgen in de plaatselijke doe het zelf winkels. Heb het tafeltje afgewerkt met extra matte blanke meubelvernis van Xyladecor. (had het geduld niet om iets te bestellen via een webshop) De kleur is toch iets donkerder geworden met de vernis. Het voordeel hiervan is dat het herstelde hoekje minder opvalt. Al bij al tevreden met mijn eerste "meubel restoratie". :)
 

jartoos

Actieve deelnemer
27 apr 2015
41
12
Ik snap wat je bedoeld, maar ik heb het tafeltje niet zelf gemaakt. Het stond in de plaatselijke 2de-hands/recyclage winkel met een beschadigde hoek.
20230908_200859.jpg
Voor €15 kon ik het niet laten staan. :)
Het onderstel past goed bij de rest van onze meubels.

En indien het toch niet zou gepast hebben in onze woonkamer, had ik voor weinig geld toch wat eikenhouten planken om iets ander mee te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.