Welk scharnier voor multiplex kast

Piepeloen

Nieuw lid
20 nov 2022
14
0
Eindhoven
Hoi,

Ik ben bezig uit reststukken 15mm multiplex een gereedschapskast te maken ("tool cabinet" )

Omdat het kastje in de deuren ook gereedschap krijgt, moeten die echt stevig zijn en goed hangen.
Het kastje hangt boven de werkbank, dus de deurtjes moeten ook helemaal open (180 graden) kunnen zwaaien.

Veel voorbeelden van deze kasten met echt hout gebruiken een piano scharnier, maar die kun je dan goed op de kopse kant vastzetten, met multiplex gaat dat niet.
Nu zag ik online een voorbeeld van iemand die "Double wrap piano hinges" gebruikte (
) ... maar ik zou niet weten hoe dat in het Nederlands heet en kan er online weinig vinden.
Als ik ze al kan vinden, dan moet het wel voor 15mm multiplex... ipv 18mm.

Wat voor type scharnier zouden adviseren?

Het is een bescheiden kastje (60x75hoog) dus licht is het niet, maar er komen ook geen dubbele uitzwaai panelen of zoiets... dus idioot zwaar wordt het ook weer niet...


Alvast bedankt!
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.992
820
Omgeving Leiden
Mooie scharnieren. Ik wist niet van het bestaan af, maar ik zou ook niet weten of die hier ergens verkrijgbaar zijn.
Maar je kan een gewoon pianoscharnier gebruiken en dat aan de buitenkant vastschroeven. Er bestaan zware en brede uitvoeringen dat weet ik wel.
Je kan ook keukenkastscharnieren van 180 graden overwegen; dan je wanden wat opdikken tot 18mm.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piepeloen

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Waarom zou je op multiplex geen pianoscharnier kunnen gebruiken? Gaten voorboren, houtlijm in het gat en schroef er in draaien. Je kan ook de gaten aftekenen en op de plek van de schroeven, deuvels in je multiplex lijmen en daar de schroeven in draaien. Standaard pianoscharnier van 32mm is voor 15mm plaat. Maar je hebt ook 25 en 20 voor 12 en 9 mm plaat.
 
  • Leuk
Waarderingen: Piepeloen en jorisvh

Wil86

Nieuw lid
21 apr 2024
2
0
Noord-Brabant
Je kan ook een gewone pianoschanier gebruiken en daaroverheen een klein hoeklijntje (alu) zetten. Gaatjes in de hoeklijn overeen laten komen met de gaatjes in de pianoschanier en dan door hoeklijn en piano heen schroeven.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.