Wat deed ik verkeerd; deurframe niet recht

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Ik maakte een deurframe van 4 latjes van resp 36.1 en 55 cm lang, door een lat van 1.8 x 6.7 x 210 cm met een verstekzaag te verzagen en te verbinden met lijm en deuvels. Mijn kast is recht maar m'n twee deuren niet -- dat zie je op de foto; de bovenste plank, nochtans loodrecht, toont niet overal even dik.

20231202_103957.jpg20231201_205329.jpg

Geen idee wat ik verkeerd deed. Ik heb nagemeten en de latjes zijn juist gesneden. Ze zijn netjes verbonden. Is het moeilijk dit te doen dan zonder beter gereedschap, zijn die latten uit de bouwmarkt niet recht, heb ik te hard op de verstekzaag geduwd waardoor ik een kleine afwijking heb, ..?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Volgende keer dus even overhoeks meten en eventueel corrigeren. Vooral bij zacht hout heb je al snel een afwijking. Ook al denk je dat je alles echt goed haaks gemaakt hebt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roodborst en N1ls

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Volgende keer dus even overhoeks meten en eventueel corrigeren. Vooral bij zacht hout heb je al snel een afwijking. Ook al denk je dat je alles echt goed haaks gemaakt hebt.
Dank je. Wil je nog even verduidelijken? Waarom is er bij zacht hout een afwijking; waar komt die vandaan? Hoe corrigeren -- latjes verkorten voor een perfecte X zou dan te kleine deurtjes opleveren, toch?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je wil deze houtjes opnieuw gebruiken? Ik zou de stijlen houden en er even nieuwe regels tussen maken. Dat is het werk ook niet.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
86
36
Almen aan zee
Waarom is er bij zacht hout een afwijking; waar komt die vandaan?
Bouwmarkthout is in verhouding goedkoop, omdat het uit grote productiebossen komt,
waar 'gekweekt' wordt op snel veel volume.
Maakt dat naaldhout (zacht hout) echt veel zachter is dan wanneer afkomstig van natuurlijke groei.
Zeker voor wat preciezer werk is het daarmee gewoon te onstabiel.
Trekt krom / scheluw, werkt nog na met temperatuurs- en luchtvochtigheidsverschillen , krimpt, etc.
Je kan er echt wel mee werken, maar het scheelt een hoop als je het vooor wat langere tijd alvast binnenshuis laat acclimatiseren.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
De andere kant: 25 jaar geleden had mijn geliefde al zoveel vertrouwen in mij dat ik een servieskastje mocht maken. Ook vurenhout en ook niet helemaal recht. Maar het staat nog steeds. Als je je er een beetje bewust van bent, hebben ze in de bouwmarkt ook wel recht hout. Heb je een zaagtafeltje, dan kun je wellicht beter timmerpanelen kopen en die verzagen. Dat is sowieso beter hout.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
816
Omgeving Leiden
Wat ook nog kan is dat een lat taps toeloopt. Dat die aan het ene eind 37 mm en aan het andere eind 36mm breed is
Dan kunnen de maten wel,kloppen, maar dan staan bijvoorbeeld de regels scheef op de stijl.

Als je zo'n frame maakt, dan lijm je hem in elkaar en dan meet je meteen de diagonalen. Zijn die niet gelijk, dan met wat overredingskracht het in elkaar gelijmde frame vervormen net zolang totdat de diagonalen gelijk zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.