Waarvoor dienen deze knopjes en dit display van een Twister FU 180

bert007

Actieve deelnemer
17 okt 2020
126
59
Bilzen
Ik heb gisteren een tweedehands Twister FU 180 gekocht. Op de masterswitch staat een paneeltje met een display, een draaiknopje en 2 druktoetsen. De vorige eigenaar wist niet waarvoor ze dienden, behalve dat als de draaibank uitviel door overbelasting, hij op het rode (?) knopje moest duwen om ze weer op gang te krijgen. Ik heb de handleiding nageplozen, maar vind hierover niets terug. Als ik op google afbeelding zoek, vind ik dat het wellicht een VDS-S frequentiemodule is. Ik heb hiervan een (engelstalige) handleiding gevonden, maar geraak hier niet goed uit wijs.
Iemand die weet of ik iets moet wijzigen aan de instellingen? Draaiknopje staat nu op maximum.

1712222296485.png
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dit is de frequentieregelaar, in het Engels de variable frequency drive of VFD. Deze zorgt er (heel simpel gezegd) voor dat je de draaisnelheid van je draaibank kunt aanpassen door de stroom die door de motor loopt te variëren. Deze is helemaal afgestemd op jouw specifieke motor, en in principe hoef je nergens aan te zitten als de motor gewoon goed loopt. Het goed afstellen van een VFD is echt wel een complex klusje als je er niet bekend mee bent. Ik zou er niet aan zitten, en als je er problemen mee hebt even contact opnemen met een dealer van de Twister draaibanken, bijv. Ronald Kanne.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Ik moet een enkele keer op het knopje drukken als ik iets te enthousiast aan het draaien ben. Lees te veel hout voor mijn guts heb. (en/of ook niet meer echt scherp) Dan slaat de beveiliging eruit. Voor mij is dat heel lastig want mijn draaibank staat in een hoek en ik kan het knopje niet zien. Met hulp van fototoestel lukte het de eerste keer. Ook als je een fout maakt en een echte klapper maakt kan de FU eruit klappen. Resetten en verder gaan.
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
962
Riemst
Een frequentieregelaar kan je op verschillende manieren bedienen. Door middel van een potentiometer en knoppen op het toestel zelf, door een potmeter en drukknoppen op afstand (bedieningskastje) of door externe digitale of analoge signalen (bus besturing). De functie van de draaiknop en de 'RUN' zijn normaal gezien niet meer actief als je een afstandsbediening gebruikt.
De resetknop kan soms nodig zijn bij overbelasting. Dat kan blokkeren zijn maar ook een te zwaar werkstuk. Bij het afremmen kan het dan gebeuren dat de rotor door het draaiveld van de stator breekt en de frequentieregelaar in storing gaat. Maar dat heb ik met mijn Killinger nooit voor gehad. Met de Union Graduate gebeurd dat wel vaker, maar daar passen ook veel grotere stukken hout op.
De Record Power al beu :)?
 
  • Leuk
Waarderingen: bert007

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.