Waar specifieke profielen laten frezen / CNC frezen

Goewe

Nieuw lid
2 jun 2016
17
15
Ik ben al een tijd bezig met het restaureren van een kast die ik van mn grootvader geerfd hebt. Hij is zeshoekig, draait rond op een grote kogellager en heeft gekke trapeziumvormige laatjes die om een of andere reden 65 graden zijn ipv 60. Inmiddels is de hele kast geschuurt, is alles opnieuw vastgelijmt en zijn bijna alle onderdelen welke stuk waren vervangen. Ook zaten er zeer kleine simpele profielen op gespijkerd die ik zelf met een simpel feesje na heb kunnen maken en met speciale zelfgemaakte lijmklemmetjes op de kast lijm.

Aan de onderzijde en bovenzijde zaten echter grotere profielen. Ik hoop ze door een een bedrijf ongeveer hetzelfde na te laten maken maar ik heb geen idee waar?
Heeft één van jullie wellicht ideeën?
profielen.jpgfoto kast.jpg2023-04-23 20_08_53-Profielen Hout.pdf en nog 6 andere pagina's - Profiel 1 - Microsoft​ Edge.png20230423_201146.jpg
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.770
740
Enschede, Twente
Handmatig werden die ook in meerdere handelingen gemaakt., dus (in)zagen en met verschillende profielschaven bewerken. Dat kun je met wat wijsheid ook zelf doen. Leg maar eens wat gangbare freesjes op de tekening met gefocust licht...
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.151
1.955
Klein-Brabant, Vlaanderen
veel profielen worden uit aparte delen samengesteld of in verschillende arbeidsgangen getrokken
voor de spilfrees kan je op bestelling messen laten maken
mogelijks zijn ook rugvertande messen een oplossing
als je veel geluk hebt, vind je iemand of een bedrijf die messen voor dit profiel liggen heeft
hebben ze die niet, dan betaal je én voor de messen én voor de arbeid
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Je hebt toch een freesmachine. Die hang je op zijn kop onder een plank. Geleidingsbalkje er op en je kan die latjes toch simpel maken?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.701
2.570
Gaanderen
Ik ben het met chevy eens, als je regelmatig freest is het vrij makkelijk. Ik gebruik hier best veel teststukjes om de hoogtes goed te krijgen. Je komt heel ver door bijna alles te zagen op de cirkelzaag en dan een kwartrondprofiel erin te plakken (te verkrijgen in de meeste bouwmarkten). De rest met een schaaf en of schuurpapier. Maar goed dat was niet de vraag. Helaas weet ik in welke omgeving je zit. Iedere timmerwerkplaats zou dit moeten kunnen maken. Ja of ze het willen en de prijs is wat anders.
Succes
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ik zie de zelfgemaakte klemmen op de foto en bespeur de ambitie. Met de aanwijzingen hierboven, kun je het helemaal zelf. Geeft ook veel meer voldoening.

Die 65º is er waarschijnlijk om ervoor te zorgen dat de lades elkaar nooit in de weg zitten. Ook niet in de loop van de tijd als de kast misschien wat werkt. Past altijd!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ik gebruik voor knutselwerk zo'n grote doos freesjes van hbm. Duivenjagerprofiel maak je met een afrondfrees met een radius die het dichtste bij de gewenste radius komt. Boutje er uit, lagertje er af, boor in het gat, totdat er geen ijzer meer uitsteekt. Je kan nu de duivenjager profielen frezen. De rest kan je met wat hulplatjes op je tafel , ook simpel frezen. Ik maak soms op locatie zo hele stukken architraaf bij. Gewoon met een stuk multiplex met een gat er in en een festool freesmachientje.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Goewe

Nieuw lid
2 jun 2016
17
15

Ik zou daar deze opdracht daar neerleggen. Zitten veel ervaren cncers tussen. Zou het zelf al bijna kunnen maar mis nog gebrek aan ervaring.
Ik zal kijken of ze het hier voor een geschikte prijs kunnen maken. Ik ben niet heel erg ervaren met frezen. Ook zal ik eerst de juiste freesjes moeten verzamelen. Dit vond ik eerlijk gezegd al lastig voor het halfrondfreesje van r=2.5 voor de kleine latjes. (uiteindelijk een van 2.6 gevonden).
 

Goewe

Nieuw lid
2 jun 2016
17
15
Het is uiteindelijk gelukt. De prijs om de profielen te laten maken bleek vrij hoog dus internet afgestruind om met een combinatie van allerlei freesjes het voor elkaar te krijgen. Plus een 1/4de inch spantang. Om te voorkomen dat het hout zou kantelen heb ik twee dezelfde profielen tegelijkertijd gefreesd waarbij ik aan het begin, het midden en uiteinde een ongefreesd stukje heb overgehouden. Hier heb ik geen foto van. (zie foto met paint bewerkt). Zeker voor de profielen aan de bovenkant van de kast was dit een fijne oplossing. Voor dit laatste minifreesje waarvoor ik de 1/4"spantang nodig had, heb ik de tip van chevy66 gebruikt (zie profiel nog onder het kwartrondreesgedeelte van r=6. Het laatste stukje heb van het kogellager gedeelte heb ik uiteindelijk met een kleine haakse slijper moeten weghalen. De licht afgeschuinde zijkanten van de profielen (5 graden?) heb ik aan het eind met de cirkelzaag gedaan.

Uiteindelijk heb ik alle voorste 6 mm van de frontjes van de laadjes ook nog vervangen op één rij na waar ook nog de oude knopjes opzitten. Alle laadjes genummerd (Door al het werken door de jaren heen is de ruimte tussen verschillende kolommen en verschillende rijen binnen zo'n kolom niet gelijk) en steeds heen en weer naar de zaagtafel om elk laadje exact passend te krijgen (90x).. Ik heb hier met het maken van de miniprofielen de fout gemaakt dat ik niet lang genoeg gewacht heb. Daardoor is er wat ruimte ontstaan tussen de miniprofielen tussen 2 kolommen.. Dit heb ik voorlopig gelaten en deze kolom uit het zicht gedraaid. Alle laatjes heb ik opgeschuurd met 120, 240 en 400 korrel en vervolgens in de wax gezet. Onderste 2 foto's is het resultaat van hoe de kast er nu uitziet! Ik ben erg tevreden.
20230914_135220.jpgvoorbeeld.jpg20230915_121613.jpg20230915_121604.jpgIMG-20231103-WA0000.jpeg20231125_182622.jpgIMG-20231105-WA0000.jpeg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.