vlekkenpatroon in populieren

Job Wittens

Nieuw lid
15 aug 2023
3
0
Haaren
Ik zit al jaren in het populierenhout, maar er is één eigenschap die ik en mijn collega's nog niet kunnen verklaren. Sommige planken vertonen een vlekkerig patroon, "panter-planken" noemen we ze inmiddels. De ene batch (ca 40 m3) zitten er een paar tussen, de volgende batch meer. Herkent iemand het en wat zou de oorzaak kunnen zijn? Zie foto.
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-03-29 at 13.38.08 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-29 at 13.38.08 (2).jpeg
    79,1 KB · Weergaven: 81

Peter87

Nieuw lid
20 feb 2020
19
5
Ik ben geen kenner en weet ook niet wat het precies is maar kan het zijn dat dit bij meerdere soorten voorkomt.
Heb een tv meubel gemaakt van eiken vloerdelen en daar zaten ook delen bij die dit soort patroon lieten zien.
Zal even kijken of ik er een foto van kan maken vanavond.
Beetje vergelijkbaar met de middelste plank in jou foto
 

Houtsoort

Actieve deelnemer
5 sep 2022
49
22
Tilburg
Ik ben absoluut geen kenner maar zou het kunnen zijn dat de plank was scheef is gezaagd t.o.v. de stam van de boom?
 

Job Wittens

Nieuw lid
15 aug 2023
3
0
Haaren
Hier vind je een uitgebreid relaas over verkleuring, kernhout, valse kern etc.:
Misschien dat je datje daar iets uit herkent?
Bedankt Emilio, ik ken het artikel (fijn dat alle uitgaven van tijdschrift De Populier tussen 1964 en 1987 zijn gedigitaliseerd!), en dit citaat zegt wel iets algemeens over verkleuringen van populierenkernhout i.r.t. spinthout, namelijk: "Al deze onderzoekingen wijzen dus in dezelfde richting, nl. op een verband tussen verwonding van de stammen en ongewenste verkleuringen van het hout".
Verkleuringen komen we wel vaker tegen, maar dat is dan minder vlek-achtig, dan is het meer een geleidelijke tekening. Toch zou het kunnen zijn dat de panter-vlekken meer worden veroorzaakt bij bepaalde populus cultivars in relatie tot groeiplaats en dan weer in relatie tot een specifieke omstandigheid zoals een insect, beschadiging, bacterie of ziekte.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.843
897
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik denk dat dit soort vlekken (als getoond op de foto) niet specifiek voor populier zijn - ik ken dergelijke vlekkerigheid ook van andere houtsoorten. Is het niet 'gewoon' een vorm van reactiehout?
 

Job Wittens

Nieuw lid
15 aug 2023
3
0
Haaren
Ik denk dat dit soort vlekken (als getoond op de foto) niet specifiek voor populier zijn - ik ken dergelijke vlekkerigheid ook van andere houtsoorten. Is het niet 'gewoon' een vorm van reactiehout?
Het vormen van reactiehout is zeker bij een populier (die snel groeit) een truc om stevig recht te blijven staan. Dat uit zich meestal in minder brede jaarringen aan de overheersende zuidwest-windrichting. We zien dat terug, zeker bij lange planken > 350 cm, als afbuigende planken. Die noemen we bananen :) Die korten we uit en laten we vingerlassen, maar het fenomeen reactiehout/trekhout verklaart niet de vlekken.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Bedankt Emilio, ik ken het artikel (fijn dat alle uitgaven van tijdschrift De Populier tussen 1964 en 1987 zijn gedigitaliseerd!), en dit citaat zegt wel iets algemeens over verkleuringen van populierenkernhout i.r.t. spinthout, namelijk: "Al deze onderzoekingen wijzen dus in dezelfde richting, nl. op een verband tussen verwonding van de stammen en ongewenste verkleuringen van het hout".
Verkleuringen komen we wel vaker tegen, maar dat is dan minder vlek-achtig, dan is het meer een geleidelijke tekening. Toch zou het kunnen zijn dat de panter-vlekken meer worden veroorzaakt bij bepaalde populus cultivars in relatie tot groeiplaats en dan weer in relatie tot een specifieke omstandigheid zoals een insect, beschadiging, bacterie of ziekte.
Ik ken beschadigingen en reacties vanuit black limba (houtboorders), maar dat geeft een ander patroon. Ik zou meer richting reactiehout of schimmels denken gezien het wat regelmatiger verloop
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.