TV kast multiplex met eikenbovenkant - hoe vastzetten.

bato3500

Nieuw lid
21 sep 2008
7
1
Hi,

Ik ga een TV meubel maken met daarin een TV lift. Deze gaat het huidige meubel vervangen die er al 16 jaar staat. De zijkanten, onderkanten en achterkant maak ik van multiplex. Bovenkant wil ik van eiken planken maken. Die verlijm ik tot een blad van 2100*480*20mm. Dat eiken blad wordt de bovenkant van de kast. Om een stevige constructie te krijgen wilde ik initieel groeven frezen in de bodem van het eikenblad, zodat ik de zijkanten en achterkant van de onderkast, daarin kan verlijmen (zijkant laat ik 6mm langer dan lengte. Die bovenste 6 mm verjongen naar 2/3 dikte, zodat dit als tong in de groef valt van onderkant eikenblad.

Echter toen realiseerde ik me dat het eikenblad in de breedte zal gaan werken, maar de multiplex niet. Werking is jaarlijks 1.2% op 480mm = 5,7 mm. Dus als ik blad en zijkanten verlijm gaat dat stuk. Het blad kan ik aan de achterkant wel vastzetten met tong-groef, want in de lengte werkt het niet.

Heeft iemand een idee hoe ik de multiplex zijkanten vast kan zetten op onderkant van het eiken-blad, zodat het kan blijven werken?
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
De tekening die je laat zien klopt niet omdat het tafelblad een doorsnede van langshout laat zien wat op een regel van doorsnee kopshout is bevestigd.
In die richting is wekken geen probleem.

De suggestie bladwervels is wel goed 👍🏻
Maar dan wel zó dat het massieve blad in de breedte kan werken ten opzichte van de zijden van het kastje

In dit geval dus:
De zijden inlaten in het massieve bovenblad middels de groefconstructie die je beschrijft.
Deze uiteraard niet lijmen!
Het blad vastzetten met zogenaamde 8’tjes of bladwervels. Die 8’jes zien er uit als een 8 waarbij één van de gaten langwerpig is om werking toe te staan. Die langwerpige zijde komt dus tegen de onderkant van je massieve blad.
Aan de voor- en achterkant komen dan 8’jes waarbij het langwerpige gat haaks op de nerfrichting van je bovenblad staat.
En de voorzijde kun je eventueel wel inlaten met een groef in je bovenblad ( en ook verlijmen) maar de achterzijde niet!
 
  • Leuk
Waarderingen: bato3500

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.622
1.141
Fryslân
De tekening die je laat zien klopt niet omdat het tafelblad een doorsnede van langshout laat zien wat op een regel van doorsnee kopshout is bevestigd.
In die richting is wekken geen probleem.
Ik had de tekening toegevoegd om te laten zien wat bladwervels zijn. Velen weten dat niet.
 

bato3500

Nieuw lid
21 sep 2008
7
1
Ik had de tekening toegevoegd om te laten zien wat bladwervels zijn. Velen weten dat niet.
Dank voor de antwoorden. Het gaan de 8-jes worden. Die vallen het minste op en zijn wat makkelijker aan te brengen tov een schuivende zwaluwstaart.
 
  • Leuk
Waarderingen: jelmer

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.