te veel olie

pieter10

Nieuw lid
7 dec 2020
4
0
Ik heb een helmstok van mijn zeilboot is een aantal lagen gekookte lijnolie gezet. Op één stuk zit te veel olie wat niet verder is opgenomen in het hout. Het is plakkerig geworden. Ik had het met een doek moeten afnemen, ik weet het. Hoe kan ik dit nu nog verwijderen?
Verder zitten er nog wat plastic onderdeeltjes op de helmstok die ook wat plakkende olie hebben gekregen. Hoe kan ik dat verwijderen?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.842
896
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Als het nog niet is uitgehard, met oplosmiddel. Maar dan wel iets van xyleen of ethyl acetaat. echt uitgehard is mechanisch het snelst. Hoewel schilderijrestaurateurs hele oude vernislagen uiteindelijk ook met oplosmiddel weg krijgen. Maar dan ben je wel even bezig…
 

pieter10

Nieuw lid
7 dec 2020
4
0
Ik kon het inderdaad grotendeels mechanisch verwijderen (met plamuur mes). Daarna met terpentine . Dat ging redelijk goed. Allen dank voor de antwoorden!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.