Stof Dewalt 7492

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Bij het zagen met mijn Dewalt 7492 komt veel stof vrij, ook al is deze aangesloten op mijn stofzuiger.
Wanneer ik de keelplaat weghaal en in de zaagbak kijk zie ik een aantal openingen. Ik heb de indruk dat hierdoor het stof vrijkomt.
Aan de voorkant zit bovenin een stukje schuimrubber, nr 267 in de overzichtstekening, aan de achterkant zit dit niet en zit daar dus een groot gat.
Ook onder de houder voor het spouwmes zit een grote opening naar buiten, die uitkomt bij de zwarte afdekplaat naast de motor.

Bij deze mijn vraag aan collega gebruikers van een 7492; is dit bij jullie beter afgedicht en/of hebben jullie dit verbeterd, zo ja hoe dan uiteraard.
 

Bijlagen

  • IMG_2117.jpeg
    IMG_2117.jpeg
    83,5 KB · Weergaven: 56
  • IMG_2116.jpeg
    IMG_2116.jpeg
    118,7 KB · Weergaven: 47
  • IMG_2120.jpeg
    IMG_2120.jpeg
    95,7 KB · Weergaven: 41
  • IMG_0418.png
    IMG_0418.png
    345,8 KB · Weergaven: 49

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Bij mij helpt het als ik ook via de stofkap afzuig. Maar vaak zit die kap in de weg. Bij zagen zonder stofkap spuit veel zaagsel op mijn lichaam. Inderdaad erg vervelend. Maar in elk geval dank voor je topic. Ik zal mijn machine ook eens bestuderen aan de hand van jouw foto's.
Groeten van Jan
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Jan,

Ook met die stofkap boven komt er veel stof vrij.
Probeer ok zoveel als mogelijk met die kap te zagen, ook voor de veiligheid.
Ben benieuwd hoe het er bij jouw machine uitziet.

groet
Maarten
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ik zal vna 's kijken, heb er minder last van, al staan ze er wel om bekend dat de afzuiging niet top is.

Ik zuig niet af met een stofzuiger, maar met een afzuiger en soms ook op de kap (wel met stofzuiger. Dat kan allemaal, omdat ik zaag en afzuig op de krachtgroep, de stofzuiger staat op de 220 groep). Wat sws helpt is het zaagblad niet te ver boven het te zagen werkstuk uit laten steken (max 3 tanden)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.375
832
69
Veldhoven
Dag Maarten,
ik heb gekeken. Ik zie onderin de kast van het zaagblad een groot gat waardoor je zo "op straat" kijkt.
Zie foto.
Van onderen gezien (ook foto) zijn het zelfs twee gaten.
Verder weet ik het ook niet, maar ik ga dat eens dicht maken en proberen of het helpt!
Jouw vraag heeft me wel aan het denken gezet. Dankjewel daarvoor!
Als ik weer wat te zagen heb, zal ik die gaten eens met ducttape dicht maken en kijken of het scheelt.

20240103_140952.jpg20240103_141652.jpg
 

Zerox

Actieve deelnemer
2 aug 2021
178
127
Echt
Heb je die dan rechtstreeks aangesloten op de 50 mm uitgang van de zaag
Alsi k me niet vergis heeft de 7485 en 7492 een 63 maar ik vermoed dat hij die dan daar rechtstreeks op aansluit.

Overigens sluit ik me aan bij: "Ik zal vna 's kijken, heb er minder last van, al staan ze er wel om bekend dat de afzuiging niet top is."

Op mijn DWE7485 is het ook niet top. Kantjes zagen is al helemaal drama.
 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Het is bij mij niet anders idd, wellicht heeft t dan toch te maken met type afzuiging

1000013809.jpg

Kantjes zagen is overigens met iedere zaagtafel een ramp, dat kan ook niet anders, aan 1 kant is geen bescherming tegen het stof wat omhoog geslingerd wordt.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Bedankt voor het meedenken iedereen.
Ga ook bekijken om mijn afzuiger aan te sluiten op de zaag.
En eventueel boven met stofzuiger.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Is nu nog lastig te zeggen.
Ben nog bezig om nog wat openingen dicht te maken.
Ook ben ik een afdekkap aan het maken volgens model van Philippe Zehnder waarmee ik dan alleen onderafzuiging gebruik.
Wanneer dat klaar is zal ik het resultaat laten weten.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik heb inmiddels alle openingen waardoor ik vanuit de zaagbak naar buiten kon kijken afgedicht met plaatjes hout en ducttape.
En ook een andere beschermingskap gemaakt, die is boven beter dicht waardoor ik alleen de afzuiging onder ga gebruiken. Bijkomend voordeel is ook de bescherming naar de voorkant, de originele kap is hier open.
Bij de 1e keer zagen kreeg ik nog stof onder de machine. Bleek dat er nog een open spleet zat aan de rechterkant (wanneer je voor de machine staat) waar het zwarte flexibele doek aansluit op de zwarte kunstof afdekking van de zaagbak. Dus ook hier ducttape geplakt.
Hierna nog eens geprobeerd, ik krijg nu aan de onderkant nagenoeg geen stof meer. Boven nog wel maar dat lijkt ook wel wat minder.
Ik heb geprobeerd met mijn afzuiger en met mijn stofzuiger, met een 50 mm slang. Afzuiger lijkt mij wel wat meer te doen maar blijf toch werken met de stofzuiger vanwege de inschakelautomaat.

Al met al een hele verbetering, niet geheel stofvrij maar dat is volgens mij met deze zaag (en soortgelijke) ook niet mogelijk.
Hoe lang de ducttape blijft zitten zie ik wel, is ook snel weer opnieuw aangebracht.
Wil ook nog eens een zero clearance insert maken, wellicht geeft dit ook nog wat verbetering.
 

Bijlagen

  • IMG_2144.jpeg
    IMG_2144.jpeg
    91,8 KB · Weergaven: 25
  • IMG_2145.jpeg
    IMG_2145.jpeg
    71,7 KB · Weergaven: 25
  • IMG_2146.jpeg
    IMG_2146.jpeg
    81,3 KB · Weergaven: 22
  • IMG_2147.jpeg
    IMG_2147.jpeg
    111,3 KB · Weergaven: 21
  • IMG_2148.jpeg
    IMG_2148.jpeg
    82,5 KB · Weergaven: 26
  • IMG_2150.jpeg
    IMG_2150.jpeg
    129,5 KB · Weergaven: 27
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.