stempels : klein, kort

keesfrees

Actieve deelnemer
1 mei 2021
261
65
Grönnen
Om constructies tijdelijk te ondersteunen ( of spalken zoals ik het wel noem ) heb ik al een flink arsenaal aan hulpmiddelen.
Een ding mis ik eigenlijk nog wel, korte stempels, om bv in een (keuken) kast de wanden uit elkaar te drukken, of zoals ik nu bij de hand heb, in een gang de wand aandrukken.
( zie : Lijm : dunne plaat op ongelijke ondergrond )
Wat ik zoek is eigenlijk de kleine versie van de bekende blauwe stempels van een bekende gipsplaten fabrikant.
Die ik overigens ook jaren eerder had moeten hebben, ik maakte er ook verlengstukken bij.

Wie weet iets, of heeft een goed idee om zelf iets te maken.
Daar bij denk ik aan een hulpstuk voor een normale lijmtang, iets met 2 latjes (stroken) die over elkaar schuiven.

Ik heb al wat gevonden bij de bekende club in Arnhem, mooi spul, maar prijzig, zeker om dat er altijd meerdere tegelijk nodig zijn.
En ik kwam dit ook nog tegen :
Kende ik nog niet, kan ook handig zijn in voorkomende gevallen maar is niet wat ik nu zoek.
NB een lijmtang met omgekeerde bekken gaat ook niet.

Ik ben weer zeer benieuwd naar de reacties :)

Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.073
3.018
Wat voor spanbereik heb je nodig? Kan je wat met deurkozijn stempels? Die gaan zo uit mijn hoofd van 55 cm tot 115 cm.

elzenmaa

Post veel
23 nov 2014
876
220
NB een lijmtang met omgekeerde bekken gaat ook niet.
Waarom niet ?
Je kunt toch bij elke eenhand lijmklem de bekken omdraaien en daarmee drukken, pak een korte en gebruik een balkje aan de ‘lange’ kant zodat de klem in een kastje of gang past.

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.996
867
Enschede, Twente
Stempels tegen de beide tegenoverliggende wanden leunen. Passende balk of dikke lat met aan een einde een plaatje multiplex erop leggen. Bij de tegenliggende wand met wiggen en nog een plaatje multiplex de boel op spanning zetten. Doortikken op de wiggen tot gewenst resultaat. Fixeren met schroeven.
Dat is de MacGyver-methode…

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.601
275
Het is maar net hoeveel spanning nodig hebt.
Deze vd HBM is wat sterker. Diverse maten:

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.562
3.017
Gaanderen
Lijmklemmen van Wolfcraft kan je andersom monteren en dan kan je uit elkaar drukken. Maar niet in alle lengtes. Ik dacht dat er wel verlengstukken waren.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.