Schuifklem tbv statiefpoten gezocht

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Naast dat ik voor mijn gezin af en toe een meubelstuk maak maakt is ook zo nu en dan een telescoop of accessoire daarvoor. Helaas heb ik geen donkere tuin om goed waar te nemen, maar daardoor heb ik iets meer focus op de bouw van een telescoop of montering. Mijn vraag gaat over dat laatste.

Ik heb een montering (statiefkop voor een telescoop) waar ik geen statief bij heb. Die kan ik op zich wel kopen, maar het lijkt mij leuk om er zelf een te maken van hout. Goede houten statieven worden gemaakt door Berlebach en iets dergelijk wil ik ook maken.

Voor ik begin wil ik eerst alle onderdelen die ik niet zelf kan maken aanschaffen of minimaal weten waar ze te koop zijn. Wat ik nu lang zoeken nog niet heb kunnen vinden, anders dan bij Berlebach zelf (hier) zijn klemmen waarmee de (uit)schuifpoten mee gefixeerd kunnen worden in een bepaalde hoogte. Iemand enig idee hoe dit soort klemmen heet en of ze ook los verkrijgbaar zijn?

1705577036747.png
 

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
480
722
Zuid West Drenthe
Geen idee waar je zoiets los kunt kopen.
Als je een kokerprofiel kunt vinden van de juiste afmeting (je kunt je houtmaten een beetje aanpassen aan het kokerprofiel) is het niet heel moeilijk om zelf te maken.
Wel een interessant project, wanneer je bezig gaat zien we graag beelden!
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Ik had het zelf ook net bedacht en zat te kijken op de website van aluminium op maat. Nu nog essenhout vinden, ik woon in Waddinxveen dus even lang bij Houtexclusief en hopen dat de prijs niet te exclusief is.

Maar mocht iemand toch iets weten, werken met alu heet dan lees ik dat graag.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Als het klemsysteem in hout moet worden uitgevoerd, zou ik kiezen voor excenterhefbomen. Die zijn effectief, redelijk gemakkelijk te maken en naar eigen smaak te vormen. Combinatie van hout en messing?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.