Ronde eettafel van vuren

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik vind het een heel leuk model en zeer goed gemaakt. Ik had een ander houtsoort gebruikt maar het is niet mijn tafel. Verder heb ik de ervaring dat als er een freesje bij mij "raar" gaat doen, trillen of zo, dat deze gaat breken.
 

JanHobbyman

Nieuw lid
20 jan 2024
16
27
Vlissingen
Dank je Wm. Ik had ook ander hout in gedachten maar gezien het mijn eerste tafel is ooit heb ik voor goedkoop gekozen. Nog geen 100 euro vuren van de bouwmarkt. Dan doet het minder zeer bij mislukken. Beter hout voor de volgende tafel, ben nu wat zekerder van mijn zaak.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Je eerste tafel, ja maar je bent geen beginnende houtbewerker daarvoor is de kwaliteit veel te hoog.
Mijn eerste tafel is onverhoopt ook beter uitgekomen dan sommige projecten daarna. "Beginnersgeluk" in mijn geval denk ik :) maar de gedachte is bekend: goedkoop hout zodat het minder pijn doet danwel je minder bent bent een fout te maken. Ik vind het nog steeds wel eng om met duur hout te werken, zeker als je dan toch een stomme fout maakt of tegen onmogelijkheden aanloopt.

Wat ik in het begin al zei, vuren is echt heel dankbaar hout en het de tafel ziet er ook gewoon super uit in die tint. Ik zou hem puur in hele lichte olie zetten en zo behouden, dan krijgt hij vanzelf een mooi patina met de jaren.
 

JanHobbyman

Nieuw lid
20 jan 2024
16
27
Vlissingen
Uiteraard heb ik meer dingen gemaakt maar nooit zo groot en uit vrij ruwe balken tot zoiets gekomen. Ooit een bureau gemaakt - kant en klare platen met 50x50 balkjes van gamma en schroeven - zulk soort dingen. Voorzet ramen.
Wel een kleine tafel/altaartje, leuk ding, zal ik posten binnenkort....
Nee, ik bedoel met beginnend: Handschaven, beitelen van de gaten, verlijmen van het blad en poten, nooit in die mate gedaan, nooit zo afgewerkt.
Kennis van hoe gereedschap goed te gebruiken en wat doet hout, hoe gebruik je hout op de juiste manier etc. Dat doe ik met logisch denken en lezen, internet bekijken. Of lid worden van een forum 🙂 Verder gewoon precies werken.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink en Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.