Rob Parry stoelen

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hallo,
Of dit bericht in het juiste forum staat weet ik niet, maar ik dacht dat het hier het beste past.

Ik heb twee Gelderland stoelen ontworpen door Rob Parry, die nodig moeten worden gerestaureerd (meer dan 70 jaar oud) en waar ik de volgende vragen over heb:

1 - het houtwerk wil ik kaal maken en daarna weer afwerken. Zou Osmo, waar ik veel over lees maar nog nooit gebruikt heb, iets zijn?
Of Skylt, waar ik ook geen enkel ervaring mee heb? Of transparante lak? Kortom, wat adviseren jullie mij?

2 - De stoel moet goed zitten, zodat de veren zoals gebruikt in het rugpand en de zitting bij een stoel vervangen moeten worden. Weet iemand wat de naam is van zo'n veer?
Weet iemand waar je die veren kan kopen?

Stoel1.pngStoel2.pngStoel1 onder.pngStoel2 onder.png
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Die banden heten singels en kan je zo kopen. Daar heb je wel een singelspanner bij nodig. Echt veren vervangen wordt een uitdaging, maar daar staat youtube ook vol mee..

Als afwerking: Skylt geeft een onbehandelde matte look, dus heel anders als ze nu zijn. De nerf wordt daar dus ook niet mee omhoog gehaald, dus je hebt niet die mooie glans en tekening. als afwerking kan je kiezen voor een PU lak op waterbasis (droogt snel) of 1 op terpentinebasis (kan je zelf een wipe -on versie van maken, is heel makkelijk en heel vergevingsgezind.) Na een laag of 3 goed laten drogen en afwerken met een meubelwas.. Ofzo..
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
Hoi Richie,
Dankjewel voor je antwoord en de afwerkingstips.
Weet je misschien hoe die veren genoemd worden? Met 'veren' kom je bij ganzen en ander pluimvee terecht of anders krijg je trek- en drukveren in maten en soorten te zien. Maar ronde lange veren voor stoelen kan ik niet vinden en evenmin videos die daarover gaan.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
De Rob Parry stoel is al eens eerder een forum onderwerp geweest, misschien leuk om nog een keer te lezen.


jaap
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Wat is de originele afwerking?

Het nadeel van lakken vindt ik is dat het amper te herstellen is bij beschadigingen. Helemaal ls die beschadiging al wat ouder is en er vuil in het hout trekt. Het komt bijna altijd neer op weer schuren en dan misschien wel het hele meubel om kleurverschillen te voorkomen.

Persoonlijke voorkeur is om het hout te impregneren, waterbasis, dan een harde was (Osmo) en dan gewoon regelmatig meubel boen was.
 
  • Leuk
Waarderingen: thomasz

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.989
815
Omgeving Leiden
@Trevi , @klaas0639 ,
Dank voor de belangstelling.
De stoelen hebben altijd in het interieur van mijn ouders gestaan zodat ze ook emotionele waarde hebben. Maar door het jarenlange gebruik waren ze ook doorgezakt. Erin gaan zitten was geen probleem, eruit komen wel.
'Sixty Fruits' in Arnhem heeft de rechten van Rob Parry. Maakt, restaureert en verkoopt deze vintage exemplaren ook. Daar eens gaan proefzitten in een gerestaureerd exemplaar, maar dat was ook veel te laag.
Na veel plussen en minnen, vijven en zessen, besloten de stoelen bij 'Sixty Fruits' te laten. Zij gaan ze restaureren en ik ben ervan overtuigd dat anderen er straks ook jaren plezier van zullen hebben.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.