Review Parkside (Lidl) cirkelzaag (PHKS 13450 C2)

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
259
108
Noardeast-Fryslân
Bij de heropening van een Lidl-filiaal heb ik 2 cirkelzagen gekocht voor € 20 per stuk. De 2e om hem om te bouwen naar een schijfschuurmachine.

Voor dat kleine beetje geld kreeg ik een cirkelzaag met een koolborstel motor die een bruto vermogen van 1350 Watt heeft (geen idee van het netto afgegeven vermogen), soft start, variabel toerental (tussen 2.200 en 4.700 tpm), power control (vasthouden toerental onder zware belasting) en een (nutteloze) laser en 3 jaar garantie. Als accessoires zitten er een (eveneens nutteloze) parallelaanslag en 2 zaagbladen (24 en 48 tands) bij.

Niet bijgeleverd is de benodigde gehoorbescherming: de lagers maken veel lawaai. Iemand een idee of het standaard lagers zijn en hoeveel werk het is om die te vervangen?
De zaagdiepte is 65 mm bij 90º en 44 mm bij 45º.

Reken er verder bij aankoop op dat deze wordt geleverd met een ingebouwde afwijking voor de hoek instelling (ofwel: 0º is niet haaks en ook 45º is ‘ergens in de buurt van’ maar beslist niet gelijk aan 45º). Het enige wat nog niet bekend is, is de mate van afwijking en in welke richting. Heb er nl. in totaal 3 gehad maar allemaal hadden ze een afwijking. De 3e had ik gehaald met het idee dat er wellicht eentje zonder afwijking tussen zou zitten maar dat was niet het geval, waarna ik hem weer ingeleverd heb.

Bij nr 1 en 3 was haaks een negatieve hoek. Bij deze gelijk aan 91,7 ofwel bijna -2º.
Op het oog 01 Afwijking op het oog.jpg en de meting 02 Afwijking in graden.jpg.
Afgetekend op de schaal 03 0º is.jpg. Door de afwijking kon er weliswaar ook gezaagd worden met een negatieve hoek van bijna 2 graden zoals bij invalzagen, maar praktisch was het niet. Dat 45º door dezelfde afwijking niet eens haalbaar was, was natuurlijk helemaal niet praktisch.

Bij de 2e was de afwijking een stuk kleiner. Eerst was ik nog in de veronderstelling dat dit er toevallig eentje zonder afwijking was (vandaar het halen van de 3e). Maar ook deze bleek een afwijking te hebben, zij het kleiner en de andere kant op. Dit was vrij makkelijk te herstellen door iets af te vijlen van het ijzer van het verstel mechanisme. Oorspronkelijk dus 04 Oorspronkelijk.jpg en na aanpassing 05 Aangepast.jpg.

Waardoor 06 0º.jpg ook echt 07 0º.jpg is.

Met deze oplossing was het 45º probleem ook meteen opgelost – blijkbaar was het verschil tussen 0 en 45 ”wel precies, waardoor eveneens 08 45º.jpg precies 09 45º.jpg is.

En dan de hamvraag: hoe zaagt dat dan? Wat mij betreft prima. Hij gaat moeiteloos door 44 mm zachthout heen en dat is voor mij voldoende: voor schulpen heb ik een zaagtafel. En ook het zaagresultaat van het bijgeleverde 48-tands viel mij niet eens tegen. De powercontrol werkt prima. In dat opzicht vind ik het verrassend veel zaag voor het geld, ook voor de normale prijs van € 40.

Als test ben ik er ook een pallet met spijkers mee te lijf gegaan. Dat ging prima, totdat het testblad (de 24-tands schijf) zijn tanden had stuk gebeten op de spijkers. En dat was helaas voor mij vrij snel (na een 1/2e pallet). Nu nog op zoek naar een betaalbaar zaagblad voor spijkers (zit niet in het assortiment van Ecotools).
 

Bijlagen

  • 03 0º is....jpg
    03 0º is....jpg
    36,7 KB · Weergaven: 3
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Rizz

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.