Restauratie Record 52 1/2 bankschroef, Hammerite?

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Een tijdje geleden heb ik deze roestige maar complete bankschroef gekocht voor een zacht prijsje. Ik heb er nog een liggen waar ik meer voor betaald heb maar die ook in betere staat is. Dus maar oefenen op deze roestbak :D

PXL_20240329_095700774.jpg PXL_20240329_095648765.jpg

Na ontvetten, een citroenzuurbad en de staalborstel is dit het voorlopige resultaat:

PXL_20240401_174238457.jpg PXL_20240401_174220734.jpg

Hij is eigenlijk prachtig opgeknapt. De cosmetische zaag- en slijpschade wil ik nog wat herstellen. Verder moet ik het nog een beetje schuren en polijsten (vooral de geleiders).
Daarna wil ik de bankschroef graag verven in een kleur die in de buurt komt van het originele Record-blauw.
Hebben jullie suggesties? Ik denk aan Hammerite standblauw en ik zag dat je tegenwoordig ook Hammerite Ultima (minder oplosmiddelen?) hebt, hebben jullie hier ervaring mee of met de originele Hammerite?

Verder kan ik via ebay wel verf kopen waarvan men beweerd dat het Record roundel blue is maar als ik zie hoe verschillend het blauw van mijn Record schaven is...
Daarnaast vind ik het veel te duur, zeker inclusief verzendkosten.

En om het af te maken is het misschien wel leuk om weer een sticker te plaatsen? De sticker was nog vaag zichtbaar.
 

Handtools

Actieve deelnemer
14 mrt 2022
36
10
Ollanda
Prachtige bankschroef,ik kan je niet helpen met de kleur.ik vind dat record blauw lelijk.maar dat is persoonlijk,ik zou het zo houden.
 

Nick18

Actieve deelnemer
17 jun 2013
165
15
Bedankt voor de reacties! Dat is inderdaad een goede suggestie en daardoor blijft het karakter beter behouden. Maar ik heb wel een dilemma, ik wilde de bovenkant van de bekken wat strakker maken en vooral het afgebroken of afgeslepen stukje repareren met epoxy (zie de voorkant van de bankschroef, de zaagsporen kan ik wel mee leven) maar dat blijft zichtbaar als het niet geschilderd wordt. Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat het allemaal bij de historie van deze bankschroef hoort...

Biedt lijnolie voor langere tijd voldoende bescherming? Lijnolie gebruik ik veel voor houten gereedschap maar in combinatie met staal of gietijzer heb ik geen ervaring.

Ik vind zelf overigens de oude donkerblauwe kleur van Record wel mooi (ik heb een paar mooie schaven met de originele lak/japanning) maar ik twijfelde al wel of ik de bankschroef weer zo strak geverfd wilde hebben.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Als je de lijnolie 'inbrandt' blijft het lang mooi. Kun je doen door de bankschroef te verwarmen in een oven (niet te heet, ik denk dat je onder de 80 graden moet blijven), of met een brander aan de slag te gaan. Ovenhandschoenen gebruiken bij het uit de oven halen. Olie op het warme ijzer aanbrengen met een kwast of doek (de poriën staan nu wat meer open -- ja, dat klinkt mambo-jumbo, maar het is waar bij gietijzer), inwrijven, na een minuut of 20, 30 het overtollige weghalen met een doek. Oppoetsen.

PS Het aardige van lijnolie gebruiken voor gereedschap is dat zowel ijzer als hout er blij van worden.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns en Nick18

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
708
738
de buurt van den bosch
Ik gebruik voor al mijn gereedschap jojoba olie.Smeert goed en beschermt ook.
Mijn houten schaven en bijna alles wat ik maak behandel ik ook met deze olie.(wax)
Ik ben ook niet zo,n fan van dat blauw maar als je het zelf wel mooi vindt,wie houdt je tegen!!!
Prachtige klem.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Nick18

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
287
131
55
Luzy Saint Martin
Wat Bert schrijft is inderdaad een gangbare methode. Zo maakte ik vroeger ook nog wel eens nieuw messing beslag “oud” bij het restaureren van antieke meubels
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.