Referentiewerken constructie ramen en/of deuren

JBaert

Nieuw lid
29 dec 2022
14
1
Gent
Heeft er iemand leestips rond het maken van ramen en/of deuren? Ik ga me er voor de tuinkamer toch eens aan wagen maar zou toch graag geen al te grote flaters maken :)

Jan
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
288
131
55
Luzy Saint Martin
Ik weet niet welke machines je hebt en welke freesprofielen je daarmee aan kunt maar hou er rekening mee dat je moet gaan contramallen en dat je rubbers in de sluitkanten moet kunnen zetten.
Dat vereist een specifieke set van freeskoppen!
Ik heb zelf al mijn enkelglas ramen vervangen met zelfgemaakte dubbelglas raampjes in een oud (1930) huis met bijbehorende kozijnen.
Dat was een behoorlijke klus!!
Maten aanpassen op sponningen, freeskoppen daarop aanpassen en toch voldoen aan de huidige maatstaven voor dubbele beglazing. Pfff!
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
maak eerst eens een proefje
van bijvoorbeeld grenen een raam met kozijn van 40*50 cm of iets in die richting.

kant en klaren profielen schelen veel grote investeringen.
de verbndingen kunnen met het handje als je wilt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Als je de beschikking hebt over een beetje knappe zaagtafel en een paar boren en beitels , een handschaafje en een kapzaag, kan je prima ramen, deuren en kozijnen maken. Ook de groeven voor rubber kan je gewoon met de zaagtafel maken. Het kost wat meer tijd, dat is alles.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
467
660
47
Breda
Of je vergeet de groeven voor de rubbers in de deur en je plakt wat tocht rubbers op het kozijn. 😅
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Geen tocht is geen tocht. Waar je het rubber zet, maakt volgens mij weinig uit. Als het maar sluit.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Je kunt met een paar simpele frezen heel veel maken qua kozijnen. Je moet alleen wel meerdere gangen na elkaar frezen en af en toe wat nabewerken om rondingen te krijgen e.d.
Het is wat meer handelingen, maar als je de tijd neemt om alles goed in te stellen krijg je een prima eindresultaat
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.