Pot met deksel

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Toen ik jaren gelden in mijn huidige huis kwam wonen lag er nog hout van de vorige bewoner. Brandhout bedoel ik dan. Enkele stammen waren al ver in het verrottingsproces en hadden bewoners. Berk, beuk met slaap of zoiets vermoed ik. Deze stam van 40 cm hoog en 25 cm dik was volgens mij nog wel een poging waard. Aan het harde deel een zwaluwstaart gedraaid zodat deze in de chuck past en toen aan de gang. De vorm die ik in gedachte had kreeg ik er niet meer uit. Er moest teveel vanaf om op wat nog te draaien hout te komen. Pot zonder deksel is 15 cm hoog en 12 cm breed. Je zou het ook als een urn kunnen gebruiken. Al hebben de oude bewoners wel voor ventilatiegaatjes gezorgd.
20240209_160903.jpg
De deksel moet ik nog een keer overspuiten. Ebonising lacquer snel drogen met de verffohn ging bij mij niet er kwamen veel belletjes.

 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Ik zou de minaret inkorten.
... tot een klein bolletje.

@Wim Kluck , heb je een foto zonder deksel? De wat stoere, brute vorm van de pot past mooi bij het hout. Het fioel op de deksel leidt de blik af van de pot.

Algemene vraag: wat is het doel van zo'n spriet op een pot. Ik kom het best vaak tegen en vaak vraag ik me dan af waarom, het doet soms zelfs clichématig aan. Is het het laten zien van het vakmanschap van de maker? Dun lang met hele dunne aansluitingen van de vormen?
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Doel van een spriet, ik noem het een pinakel, is het openen/vasthouden van de deksel. En ja een lange dunne pinakel is ook wel een beetje laten zien wat je kan. Nu vind ik dit geen lange pinakel. Nu ik er twee dagen naar gekeken heb vind ik het ding er niet bij passen. Ik zal t.z.t. wel iets anders maken en dan wel een paar foto's hier delen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.