studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Beste mensen,
In begin 70er jaren werd op de meubelfabriek waar ik toen werkte,
slijplak gebruikt.
Bestaat dat nog? (De fabriek is er niet meer).
Het is een blanke pasta die er uit ziet als abrikozenjam. Het werd op
grote tropisch houten bladen van ruwporig hout aangebracht. Vervolgens
werd met de handschuurmachine in de lak geschuurd. Daarna werd het mengsel van
schuurstof en slijppasta smurrie met het plamuurmes weggeschraapt. De poriën blijven dus gevuld. Na droging (zonder krimp) werd de oppervlakte geschuurd en in hoogglans (ook transparant) afgespoten. Resultaat: strak en glad glanzend oppervlak met heel zichtbare houttekening.
Alvast dank.
Groeten,
Jan.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Als ik google, dan is er wel informatie te vinden. Leverancier niet 123. Maar het lijkt nog wel te bestaan.
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Er is sandingsealer die gebruik ik wel eens bij het houtdraaien. Lees maar even of dat is wat je zou kunnen gebruiken Sanding sealer. De basis voor een strakke afwerking.
Dank voor je suggestie. Het lijkt in de buurt te komen van de gezochte oplossing. Echter op de site van de leverancier staat dat het middel niet optimaal werkt als porievuller. Voorts dat er nog al veel oplosmiddel vrijkomt; dat zou betekenen dat het middel tijdens droging krimpt.
De sandingsealer doet weliswaar de door het schuren weggedrukte vezel oprichten en maakt deze hard, zodat je deze alsnog kunt wegschuren. Maar dat gebeurt ook al je een eerste laklaag opbrengt.

Mijn te bewerken hardhouten plank heeft diepe poriën door weggetrokken vezels. Schaven in een andere richting werkt niet, daar in beide lengterichtingen kruisdradigheid zit.
 

studiohettinga

Actieve deelnemer
28 jul 2014
42
13
Gelderland
Kijk eens hier: Sanding sealer met slijpmiddel
Ik gebruik dit al een aantal jaren voor o.a. draaiwerk. Werkt perfect.
Dankje. Ik begrijp dat het middel op basis van schellak is met slijpmiddel/talk toevoeging. De leverancier vertelt dat de vulling im meerdere behandelingen wordt bereikt. De doorzichtigheid, ook van de toegevoegde talk is goed.
Ik denk dat ik na het gesprek met de leverancier kies voor mijn oude beproefde methode: meerdere keren heel transparante en ultramatte parket aanbrengen, tussendoor nat schuren, afmessen en een laatste laag aanbrengen. Het resultaat zal een niet volledig gevulde nerf zijn in een mat oppervlak van naturel aandoend hout.

Dank aan allen voor het meedenken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.