Persdruk leidingen ontwerp werkplaats

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
In mijn werkplaats wil ik graag een aantal leidingen aanleggen om op meerdere punten perslucht te krijgen. De compressor staat op zolder.
Ik gebruik de perslucht voor schoonmaken, voor de filter van automatische stofreiniger in stofafzuiging en voor tacken. 8 bar is voldoende.

Welke type leidingen heb ik hier voor nodig en waar moet ik zo al op letten bij een ontwerp?
Klopt het dat ik een water en olie afscheider nodig heb? En waar plaats je die in het systeem?
En is het nodig om de leidingen op te hangen aan speciale beugels (met rubber)?

Ook is mijn compressor toe aan vervanging. Ik heb nu al 15 jaar een oude FERM 8 bar die het nog steeds goed doet, alleen een pokke herrie maakt. Ik lees veel over low noise compressoren. Is dat de moeite waard?

Wie heeft hier ervaring mee?
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
53
Ik heb een simpele low noise compressor van HBM (volgens mij 25 liter ofzoiets), sinds een jaar of 5. Mij bevalt hij prima: niet al te duur en maakt aanzienlijk minder lawaai dan de klassieke (kleinere) compressoren. Volgens mij heb je alleen olieafscheiding nodig als je verf gaat spuiten met perslucht, maar daar weten anderen vast meer van.
 

hoalt

Actieve deelnemer
6 jan 2015
36
5
Ik heb mijn hele werkplaats voorzien van een perslucht systeem. Ik heb namelijk erg veel geautomatiseerd met behulp van perslucht cilinders. Zo gaat de zoldertrap met een druk op de knop omhoog, gaat het kelderluik met een druk op de knop omhoog en nog veel meer. Uiteraard gebruik ik ook perslucht voor schoonspuiten.
Perslucht (Gecomprimeerde lucht) bevat vocht. (daarom moet je regelmatig de compressor aftappen middels een ventiel aan de onderzijde van de ketel) Dit vocht is onwenselijk voor bepaalde toepassingen zo als bijvoorbeeld een verfspuit. Dit vocht haal je eruit met een waterafscheider. Voor bepaalde toepassingen zoals perslucht cilinders of sommige apparaten is licht geoliede lucht wenselijk. Dan smeert de olie in de lucht het apparaat. Daarvoor is een oiler nodig.
Ik heb alles geinstalleerd middels flexibele slangen met snelkoppelingen. Dit werkt super makkelijk.
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Op mijn werk gebruiken ze al jaren een systeem gemaakt van tyleen leiding.
Koppelingen zijn goed betaalbaar, en je bent weinig gereedschap nodig om het aan te leggen.
Gebruik in ieder geval geen pvc, dat kan uit elkaar knallen.
Tyleen is HDPE, en is niet bros.
Enige nadeel is dat het op rollen zit, dus je moet de kromming er uit zien te krijgen.
 

JuulvH

Actieve deelnemer
14 okt 2016
291
53
Je kunt wel druk pvc gebruiken, lijkt mij fijner werken en ziet er ook netter uit dan tyleen, en het is volgens mij verkrijgbaar tot 16 bar
 

Infinity

Actieve deelnemer
26 sep 2019
224
28
Twente
Je kunt wel druk pvc gebruiken, lijkt mij fijner werken en ziet er ook netter uit dan tyleen, en het is volgens mij verkrijgbaar tot 16 bar
PVC druksystemen staan er bekend om dat ze willen knappen. Wordt in de industrie eigenlijk alleen maar gebruikt voor water, en niet voor perslucht.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
heb zelf overal deze 16mm slang
Die kun je in klemzadels voor electra vast klemmen.
Y stukken zijn ook te koop daar voor aftakingen.
En oorklemmen om alles vast te zetten
En persluchtkoppelingen.
Ben je niet vergeten een linkje bij te voegen?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Bernard43

Actieve deelnemer
13 jan 2017
234
71
Ik heb 15 mm cv buis gebruikt. Gewone knelfittingen voor de bochten en verbindingen. Zou ik het nu weer doen, dan denk ik dat ik voor kunststof zou gaan omdat het makkelijker aan te brengen is.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ik heb gewone Alpex van 16 mm gebruikt. Eigenlijk is alle buis die roestvrij en de druk aankan geschikt. Wil je een mooie, net aangelegde installatie kan je koper met soldeerfittingen gebruiken.Als je grote debieten wil kan je een maat groter gaan.
Druk PVC moet ook kunnen, maar zou ik niet gebruiken op plekken waar daglicht kan ivm veroudering.
Vorig jaar voor 50 euro (schrootprijs) een grote, tweetrapscompressor gekocht waarvan de zuiger vast zat. Vijf minuten werk gehad om hem terug op gang te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.