Oude houtskeletbouw excursie/uitje

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Hoi houtbewerkers, mijn vader werkt al bijna 60 jaar als timmerman. (Ja hij werkt nog steeds). Voor zijn verjaardag wil ik graag met hem op pad om oude houtconstructies te bekijken. Liefst oude gebouwen met mooie gebinten en spanten. Heeft iemand een idee of daar excursies voor georganiseerd worden? Ik heb al wat op internet gezocht maar kom er niet uit.

Groeten,
Dirkjan
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

trigger

Oud hout
15 jun 2020
2.579
1.797
Emmen
bigbeardbuilds.nl
Hoi houtbewerkers, mijn vader werkt al bijna 60 jaar als timmerman. (Ja hij werkt nog steeds). Voor zijn verjaardag wil ik graag met hem op pad om oude houtconstructies te bekijken. Liefst oude gebouwen met mooie gebinten en spanten. Heeft iemand een idee of daar excursies voor georganiseerd worden? Ik heb al wat op internet gezocht maar kom er niet uit.

Groeten,
Dirkjan
Openluchtmuseum Arnhem? Dan kom je wel meer oud moois tegen. Ik ben zelf nog maar 41 maar ik mag er heel graag (steeds weer) komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ruben houtklusser

Ruben houtklusser

Bezig met hout
6 jul 2020
478
717
Zuid West Drenthe
Molens zijn vaak wel toegangkelijk (op afspraak)
Misschien is een werkende zaagmolen dan het leukst voor een houtman.
In Denekamp zit bijvoorbeeld een watermolen , Singraven(werkend)
Van zichzelf al een mooie constructie, als bonus de zagerij.
In Haarlem heb je de Eenhoorn, ook een werkende zaagmolen maar op windkracht
 

Arjen Bosse

Actieve deelnemer
22 jun 2016
227
48
Houtzaagmolen De Rat in Ijlst,(friesland). Dat is naast het Nooitgedagt museum, dat zal hij ook wel leuk vinden.
Die molen is prachtig gemaakt met veel houtconstructies en als je geluk heb zaagt hij ook nog.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Houtzaagmolen de ster in utrecht. Van uit kuilenburg kan je met de trein. Is op loopafstand van utrecht centraal.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Peter Neijts

Actieve deelnemer
11 jul 2011
157
8
Leuk idee / kado

Ja natuurlijk het openluchtmuseum. Prachtig

En wat dacht je van de houtzaagmolen in Deventer. Van de website: " De molen is op vrijwel elke dinsdag en zaterdag open gedurende het molenseizoen van 1 mei tot 1 oktober. Op deze dagen zijn wij open van 9:00 - 17:00 uur. "
 

klauterkamer

Actieve deelnemer
21 dec 2014
218
15
culemborg
Wow, bedankt voor alle reacties. Het openlucht museum had ik inderdaad ook aan gedacht maar die lijkt dicht de aankomende tijd.

De salamander op dinsdag lijkt me ook echt heel tof. Even kijken in de agenda.

Ja de ster, dom dat ik daar niet aan gedacht heb. Daar woonde in vroeger bijna naast, nog nooit naar binnen geweest.

Ik ga eens even op onderzoek uit.

Bedankt!
Dirkjan
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Ja , aan de leidse rijn. Er zitten op het molen erf ook nog een houtdraaier en een restaurateur van muziekinstrumenten.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

de Haan

Oud hout
17 aug 2009
3.426
687
Emst
Vlakbij zit het nonnenklooster uit de 15e eeuw, ook veel constructie werk te zien.
Vlakbij staat de grote kerk, is ook oud en te bezichtigen.
Er is ook een verdedigingstoren en te bezichtigen.
Er is een oude scheepswerf, ook te bezichtigen, daar worden botters hersteld.
Aangezien de stad Elburg 1 vierkante kilometer is, is alles dichtbij.
Openingstijden moet je wel even opzoeken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.