Opknappen Inca Major - advies gevraagd

Bootstrap

Nieuw lid
25 mei 2020
8
3
Beste woodworkers,

Recent heb ik een Inca Major zaagtafel kunnen aanschaffen. Deze machine is in goede staat en compleet met accessoires.

Ik wil de machine en de accessoires, voordat ik er zelf mee aan de slag ga, goed reinigen en waar nodig smeren en beschermen. Er is sprake van aangekoekt zaagsel, oud smeersel en (oppervlakkige) oxidatie op de stalen en aluminium onderdelen.

Mijn vraag is dan ook: wat is jullie advies om dit goed en grondig aan te pakken? Is hier een stappenplan voor? Welke middelen raden jullie aan? Ik wil zowel de stalen als de aluminium onderdelen aanpakken.

Bij voorbaat dank voor de moeite.

Vriendelijke groet, Roy.
 

Charel09

Post veel
10 sep 2014
1.643
700
Antwerpen
dat hangt af van hoe ver je wilt gaan en moet gaan, bv
  • wil je alle Alu glanzend en krasvrij hebben of enkel oppervlakkig ok hebben
  • draait de machine perfect of wil je de lagers inspecteren en vervangen
  • gaat het kantelmechanisme vlot of iets stroef, dan moet je bijna alles uit elkaar halen
op zich kan de machine redelijk vlot volledig uit elkaar gehaald worden en terug in elkaar. Het enigste waar ik een probleempje mee had was om aan kantelmechanisme te komen.
Er bestaan gedetaileerde tekeningen van de machine en ook verschillende YT en Pinterest bijdragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Bootstrap

Bootstrap

Nieuw lid
25 mei 2020
8
3
Hi Charel,

Dank voor je reactie.
  • Alu glanzend en krasvrij is niet nodig. Het is voor mij een gebruiksobject.
  • De machine draait goed. Ik voel / hoor niets wat duidt op versleten lagers.
  • Kantel mechanisme heb ik ik al uit elkaar - dat is geen probleem. Ik heb de tekeningen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.