Mijn eerste werkstukjes

TheJVH

Actieve deelnemer
8 jul 2019
97
133
Met de (voor mij) nieuwe houtdraaibank (nogmaals dank @Rdl en @Wim Kluck!) de eerste werkstukjes gedraaid.

20240106_155140.jpg
Begonnen met wat handvatten voor een veil en een "reserve". Als ringen heb ik een ringetje van een knelkoppeling gebruikt (van waterleidingen) en een stukje koperbuis afgezaagd.

20240113_220056.jpg
Na wat gerommel het eerste schaaltje gedraaid, dat was wel flink oefenen, vooral omdat het kurkdroog eiken is. Maar op een gegeven moment kreeg ik de handigheid wel een beetje in, en dan merk je dat je die schalenguts echt goed scherp moet houden. Na wat leeswerk (How To Make Turn a Wood Bowl - Complete Guide Illustrated) leert men al doende. Ook heb ik de handleiding van de chuck (Record Power SC4, mooi ding) niet goed geïnterpreteerd en heb ik de tenon aan de onderkant veel te diep gemaakt.
20240113_220103.jpg

Gevolg... een heeeeeel dun bodempje :D .

20240113_230836.jpg

Ook nog een klein houdertje voor m'n ouders gemaakt. Volgens mij is het tulpenhout, erg mooi maar lastig te draaien. Veel tearout. Goede oefening om met de schuine beitel een mooie afwerking te krijgen.

Alles afgewerkt met een zelfgemaakte pasta van bijenwas en gekookte lijnzaadolie.

Het leukste van dit alles is dat je eigenlijk in een paar uurtjes een compleet projectje kan maken, inclusief schuren en afwerken. En het verkrijgen van een glad resultaat is een stuk makkelijker dan het werk op de werkbank.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Leuk resultaat. Ik gebruik soldeersokken van messing 22mm. Daar zaag ik mijn ringen van. Knelringen zijn dun maar werken voor vijlen prima. Dat je door de bodem gaat gebeurt iedereen die gaat draaien en niet alleen in het begin. Verder is het voor dit soort ondiepe schalen niet nodig om met een schalenguts te werken het gaat prima met vormgutsen. Als de overhang groter word dan is een schalenguts makkelijker. Net zoals je met een schalenguts ook langs werk kunt draaien. Doe gewoon wat jij het prettigst vind. Op een gegeven moment kom je de beperkingen van een stuk gereedschap wel tegen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.