Messing rondom verwerken

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Dag,

Ik zit wat mij betreft in de laatste fase van het ontwerpen, en nu kom ik dus uit op de uitvoering. Mijn grootste uitdaging hierin is de messing afwerking rondom de doos, idealiter zie je geen kier oid op de afgeronden hoeken. Het geheel zou - nogmaals idealiter - rondom lopen en aan de achterzijde bij elkaar komen waar een minimale kier of onderscheid tussen de twee delen zichtbaar kan/mag zijn.

Feitelijk omschrijf ik 2 uitdagingen.
  1. Het geheel er rondom heen draaien met de messing die voorhanden is. De platstaven die ik online vind zijn minimaal 8*4 mm, waarbij de hoogte van de messing rand 4 mm is en de diepte van de groef dus ongeveer 8 mm. Ik heb geen gereedschap waarmee ik deze platstaaf consistent 2*4 kan maken, want met deze dikte kan je het metaal wel romdom hoeken buigen.
  2. Indien ik de platstaaf per zijde op lengte moet zagen dan zou ik deze eerst in het hout kunnen verwerken terwijl het nog 1 plank is, dan een 45 graden hoek erop zagen met tafel- of afkortzaag om dan later met een frees de ronding op de hoeken te realiseren. Nu weet ik niet hoe fijn een freesbitje het gaat vinden als ik dit zo zou doen.
En zoals altijd ben ik benieuwd naar eventuele suggesties die afwijken van bovenstaande!

1701615934739.png
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Waarom moet het plat zijn? Je kan toch vierkant 2 x 2 er om heen trekken?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Waarom moet het plat zijn? Je kan toch vierkant 2 x 2 er om heen trekken?
Ik heb nog eens gekeken en die website heeft ook een modelbouw sectie, daar hebben ze toevallig wel 4*4 mm messing vierkantstaf! Dus dat is toch wel een optie.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Als je strip 4 x 2 gelijk in de goede radius buigt, dan hoef je toch alleen nog wat te schuren? Ik neem aan dat het messing gewoon in de groef wordt geepoxyd?
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Als je strip 4 x 2 gelijk in de goede radius buigt, dan hoef je toch alleen nog wat te schuren? Ik neem aan dat het messing gewoon in de groef wordt geepoxyd?
ja precies, toen ik het oorspronkelijk postte had ik al even gezocht maar de modelbouw sectie genegeerd. 4*2 is perfect om er omheen te buigen en verder beetje opschuren. Je hebt het over epoxy, heb je toevallig een specifieke tip welke hiervoor geschikt is? Epoxy newbie hier :)
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Hier staat plat messing in kleine maten op Strip ( 1 Meter ) Is het niet mogelijk om het messing met een kopieerfrees weg te frezen?
Ik heb maar 1 video op YT gevonden waarin iemand dit deed, maar met het duwtje in de juiste richting van chevy kan ik het met schuren doen. Dit heb ik in het verleden al wel gedaan en messing is dusdanig zacht dat het zich met schuurpapier snel laat bewerken.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Blacktail Studio is er een. Heeft ook een cursus op zijn site.
Hier dus (gratis workshop):
Wellicht niet voor dit project, maar hier ga ik zeker iets mee doen in de toekomst. De reden dat ik dit niet doe is omdat ik al enkele stukken solide messing erin ga verwerken, zoals de duimsteunen aan de voorzijde (om de doos open te klappen)
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Mocht iemand nog een tip hebben om de naden van messing goed weg te werken, buiten het gebruik van messing poeder, dan hoor ik dat ook graag. De lenge van 1 meter is onvoldoende gezien de omtrek ongeveer 1.60 is. Ik kan het in het ontwerp meenemen dat ik het niet volledig door laat lopen of onderbreek met 'iets', maar dat is even plan B.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Bison combi snel glashelder van de bouwmarkt werkt prima, maar je moet wel doorwerken, want heeft maar een korte open tijd.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.102
2.612
Als je 2 u vormen maakt, dan kan je ze toch tegen elkaar schuiven. Raakvlakken netjes haaks maken. Je hebt dan ook meer tijd, omdat je ze niet tegelijk hoeft te doen.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Maak het 8x4 materiaal ter plaatse van de hoeken 2x4 door 6 mm breedte weg te nemen. Bijvoorbeeld met 2 boorgaten 12 mm op de naad van 2 tegen elkaar geklemde stukken, vervolgens het tussenliggende stuk wegvijlen. Zie afbeelding. Je kunt dan de hoeken met de gewenste straal buigen.

In mijn voorbeeld is de straal van de buitenbocht 8 mm, te bereiken door buiging rond de eerder gebruikte 12 mm boor.
Ik denk dat de afstand tussen beide boorcentra op π/2 * 6 (=ca. 9,5 mm) moet liggen, ervan uitgaand dat je bij buiging bijna uitsluitend rek veroorzaakt en amper compressie. Als dat niet klopt horen we het wel, er zitten op dit forum mensen met (veel) meer verstand van metaalbewerking.

messing.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Roelv

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Maak het 8x4 materiaal ter plaatse van de hoeken 2x4 door 6 mm breedte weg te nemen. Bijvoorbeeld met 2 boorgaten 12 mm op de naad van 2 tegen elkaar geklemde stukken, vervolgens het tussenliggende stuk wegvijlen. Zie afbeelding. Je kunt dan de hoeken met de gewenste straal buigen.

In mijn voorbeeld is de straal van de buitenbocht 8 mm, te bereiken door buiging rond de eerder gebruikte 12 mm boor.
Ik denk dat de afstand tussen beide boorcentra op π/2 * 6 (=ca. 9,5 mm) moet liggen, ervan uitgaand dat je bij buiging bijna uitsluitend rek veroorzaakt en amper compressie. Als dat niet klopt horen we het wel, er zitten op dit forum mensen met (veel) meer verstand van metaalbewerking.

Bekijk bijlage 138306
Okay... wow! Dit is andere koek, maar zeker haalbaar! Hiermee kan ik beide uitdagingen in 1 keer oplossen. Bedankt voor deze input!!
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Die oplossing met messing is veel mooier dan waar ik aan dacht, gewoon in verstek en de hoeken dan rond maken. Let bij het schuren wel op dat er geen metaalpoeder/schuurstof in je hout komt. Ook bij het poetsen kan je daar last van krijgen. Bij donker hout is dat een stuk minder. Bij het maken van pennen coat ik het hout eerst met superlijm en ga dan schuren. Soms moet ik dat herhalen. Dit voorkomt dat anders gekleurd stof in het hout komt. Wel lastig toe te passen op een groot oppervlak.
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
Die oplossing met messing is veel mooier dan waar ik aan dacht, gewoon in verstek en de hoeken dan rond maken. Let bij het schuren wel op dat er geen metaalpoeder/schuurstof in je hout komt. Ook bij het poetsen kan je daar last van krijgen. Bij donker hout is dat een stuk minder. Bij het maken van pennen coat ik het hout eerst met superlijm en ga dan schuren. Soms moet ik dat herhalen. Dit voorkomt dat anders gekleurd stof in het hout komt. Wel lastig toe te passen op een groot oppervlak.
Wellicht dat opzettelijk verzinken dan nog een goede keuze is. Staat wellicht nog leuker ook :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.