Mesjes op spiral block, schaafmachine

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
123
33
Delft
Dat de messen niet scherp waren in die keuken heeft weinig te maken met schaafassen voor houtbewerking lijkt me?
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Dat de messen niet scherp waren in die keuken heeft weinig te maken met schaafassen voor houtbewerking lijkt me?
:ROFLMAO:! Ik houd ook van koken maar volgens mij drijven we af. En dat gaat heel makkelijk want uit de keukens komt genoeg stof (ook om te lachen) om een extra forum te vullen. Zullen we verder met houtbewerken?

@Bert Vanderveen: Er mankeert trouwens niks aan die opmerking van jou vind ik. Maar ja, men gaat ermee op de loop.
 
Laatst bewerkt:

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
560
94
Stiens
Ja. Het stomme is dat de twee begrippen door elkaar gebruikt worden en dan vooral uit marketing overwegingen, lijkt het. Helical is simpelweg een vloeiende spiraal (kijkend naar de snijvlakken van de inserts), terwijl spiral een hakkelige spiraal kent. Helical snijdt in het hout, spiral hakt.
Ik neem graag aan dat dit allemaal klopt. Ik denk tegelijk wel bij mij zelf 'als het niet goed zit bij een van beide technieken (spiral, helical) merk je dat toch?'.

Als de mesjes niet goed zitten verwacht je een zijdelingse resulterende kracht (gevaarlijk) of een oppervlak dat niet mooi glad is (het tegenovergestelde wordt beloofd).
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Dat je zo veel geld voor een machine kan betalen, zegt weinig over of je dat ook moet doen. Ik kom te veel filmpjes tegen, waarin de voordelen een beetje te rooskleurig worden voorgesteld en de prijs die je daar voor extra moet betalen nog al op de achtergrond wordt geschoven. Als er een keer iets hards in je hout blijkt te zitten, is het einde oefening voor je spiraal as. Bij een gewone messen as is de reparatie vrij simpel. Daar hoor ik nooit iemand over.
je moet wel appels met appels vergelijken, de meerprijs in een A31 Hammer voor een spiraal as is niet zo heel erg groot.... honderden euro's. Daarvoor krijg je echt wel een mooie extra als je geluid en gemak belangrijk vindt. Ik heb een A3-31 al een jaar of 10 en ben met de eerste set messen bezig, heb ze 1 of 2 x gedraaid, en ik schaaf echt regelmatig en veel.

Kosten in die 10 jaar zijn maximaal een paar tientjes per jaar en als ik meereken dat de machine door die as gewilder is als 2e hands dan is hij (meer dan) gratis...

Een goedkope machine met 2 messen vergelijken met een duurdere met spiraal as gaat volgens mij scheef...
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
De geluidreductie bij zo'n machine is echt een groot voordeel. Ik heb dan wel een as met kleine wisselmesjes maar die maken echt veel herrie. Tel daarbij het geluidsniveau van je afzuiger en dan zit je wel ruim boven de 100db. Dus je zet je gehoorbescherming wel op. Tot voor kort had niemand een machine met zo'n as en waren de schaafresultaten ook prima. Ja je kan dus zonder. Maar gemak dient de mens.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Ik ga nu iets heel gewaagds stellen: In mijn optiek is een schaafmachine met een helical schaafas het meest geschikt voor een amateur/beginner.
Waarom? Je kunt qua onderhoud en mesjes wisselen bijna niks fout doen, vermits je een moment-schroevendraaier gebruikt. De mesjes passen maar in één positie, eronder even schoonmaken kan iedereen zonder bijzondere vaardigheden. En dan is het schaafbeeld gelijk op bijna afwerkniveau, wat betekent dat je voor het schuren niet veel tijd nodig hebt & dus minder gelegenheid om daarbij iets fout te doen.

Verder is een ongelukje doen bij het schaven (bijvoorbeeld iets met wat ijzer erin erdoor jassen), niet gelijk een ramp. Op zijn slechtst moet je een paar mesjes 'doordraaien'.

Bij een schaafmachine met de 'lange' messen heb je veel meer te maken met instelgedoe bij het vervangen. Je hebt een goed adresje nodig van een leverancier, eventueel een slijperij. Een jaap in een mes is een huilmoment, want je moet die dan vervangen, met weer stress over het instellen. Enz.
En dan is het schaafresultaat vaak een beetje tam. Je voelt nog rilletjes, je moet langer schuren, enz. Je schuurt een schotel in de plank, wat je pas na het afwerken ontdekt als het meubel in volle glorie in de woonkamer staat, enz. enz.

Nee, een helical is een veel betere investering voor een beginner dan een klassieke schaafmachine.

(En nu mag iedereen hier helemaal los gaan…)
 

RVester

Actieve deelnemer
11 nov 2022
123
33
Delft
Maar sowieso hebben beginners vaak het meeste baat bij mooie hippe spullen toch?
Een festool afkortzaag werkt beter dan de parkside versie, een grote formaatzaag geeft strakkere zaagsnedes dan een mobiel zaagje, met een lie nielsen schaaf is de beginner sneller op gang dan met een verroeste marktplaatsstanley, etc, etc.
De doorgewinterde professional kan veel beter om de tekortkomingen van goedkopere machines heenwerken dan de beginner.

Het enige waarin ik het niet met je eens ben is dat het voor de amateur een investering kan zijn, omdat een investering een terugverdientijd heeft, maar misschien is dat slechts een definitieverschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: workingwithwood

Rik Hechtel

Actieve deelnemer
22 jul 2022
77
17
Vlaanderen
Ik ga nu iets heel gewaagds stellen: In mijn optiek is een schaafmachine met een helical schaafas het meest geschikt voor een amateur/beginner.
Waarom? Je kunt qua onderhoud en mesjes wisselen bijna niks fout doen, vermits je een moment-schroevendraaier gebruikt. De mesjes passen maar in één positie, eronder even schoonmaken kan iedereen zonder bijzondere vaardigheden. En dan is het schaafbeeld gelijk op bijna afwerkniveau, wat betekent dat je voor het schuren niet veel tijd nodig hebt & dus minder gelegenheid om daarbij iets fout te doen.

Verder is een ongelukje doen bij het schaven (bijvoorbeeld iets met wat ijzer erin erdoor jassen), niet gelijk een ramp. Op zijn slechtst moet je een paar mesjes 'doordraaien'.

Bij een schaafmachine met de 'lange' messen heb je veel meer te maken met instelgedoe bij het vervangen. Je hebt een goed adresje nodig van een leverancier, eventueel een slijperij. Een jaap in een mes is een huilmoment, want je moet die dan vervangen, met weer stress over het instellen. Enz.
En dan is het schaafresultaat vaak een beetje tam. Je voelt nog rilletjes, je moet langer schuren, enz. Je schuurt een schotel in de plank, wat je pas na het afwerken ontdekt als het meubel in volle glorie in de woonkamer staat, enz. enz.

Nee, een helical is een veel betere investering voor een beginner dan een klassieke schaafmachine.

(En nu mag iedereen hier helemaal los gaan…)
Oh Bert, dankjewel voor deze opmerking!
Als absolute amateur/beginner in het houtgebeuren krijg ik steeds het advies van ervaren rotten om tweedehands oude zware machines te kopen ipv de goedkopere machines . In zoverre dat ik geen advies mbt aanschaf machines meer vraag op het forum. Ik ben gewooon niet technisch geschoold , noch heb ik enige ervaring met machines en hun afstelling.

Ik ben al meer dan een half jaar aan het lonken naar een nieuwe vvdbank met helix schaafas en door jouw bijdrage sta ik alvast een stap dichterbij de aanschaf!
Merci !
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.503
963
Riemst
Wisselmessen (bijvoorbeeld Tersa) op een schaaf is niet zo een moeilijke klus en eigenlijk kan je ook niets verkeerd doen. Wisselen van snijgereedschap is een basisvaardigheid die iedere gebruiker zelf moet kunnen uitvoeren.
Het lijkt een beetje of een as met gewone messen niet meer voldoet.
Ik ben het niet eens met de stelling dat machines uit de bovenkant van de markt van een middelmatige vakman plots een p
Oh Bert, dankjewel voor deze opmerking!
Als absolute amateur/beginner in het houtgebeuren krijg ik steeds het advies van ervaren rotten om tweedehands oude zware machines te kopen ipv de goedkopere machines . In zoverre dat ik geen advies mbt aanschaf machines meer vraag op het forum. Ik ben gewooon niet technisch geschoold , noch heb ik enige ervaring met machines en hun afstelling.

Ik ben al meer dan een half jaar aan het lonken naar een nieuwe vvdbank met helix schaafas en door jouw bijdrage sta ik alvast een stap dichterbij de aanschaf!
Merci !
Als je niet weet hoe je een machine moet instellen/afstellen zal een moderne machine ook geen wonderen verrichten. Het is natuurlijk zo dat een goede, moderne machine eenvoudig correct af te stellen is, maar dan nog is het de persoon achter de machine die voor het resultaat moet zorgen.
Waarbij ik zeker geen liefhebber ben van bijvoorbeeld die schaafbank die onlangs aangeboden is op de Marktplaats. Dat zijn machines waar je ver van weg moet blijven omdat ze intrinsiek onveilig zijn.
Maar een spiraalas is geen noodzaak voor mooi en goed werk zoals het soms (te vaak) wordt voorgesteld.
Wat een machine 'goed' maakt is niet de kleur, gadgets, toeters en bellen maar eenvoudige, reproductieve instellingen die eenvoudig uit te voeren zijn.
En volg bij voorkeur eerst een cursus of ga enkele keren langs bij een vakman die je de kneepjes van het vak leert. Daar bereik je veel meer mee dan met de allerbeste machine op de markt
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Petrolhead

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Het enige waarin ik het niet met je eens ben is dat het voor de amateur een investering kan zijn, omdat een investering een terugverdientijd heeft, maar misschien is dat slechts een definitieverschil.
Aaaah, daar kun je ook een draai aangeven. Afschrijving. Stel je koopt iets van Parkside voor 60 euro. Een redelijke inschatting is dat je dna een jaar of zo misschien nog 20 euro daarvoor vangt op Marktplaats. Afschrijving is dan 67%, laten we zeggen 33% per jaar.
Koop je een machine van Festool, dan is de afschrijving iets van 10% per jaar. In sommige gevallen is er zelfs sprake van mogelijke winst (voorbeeld: de CMS-modules of de vacuum-elementen). Enige hobbel: de start-investering.
Maar zakelijk gezien is het ene beter te verdedigen dan het andere, toch? QED!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Stel je koopt een parkside op marktplaats van 20 euro. Je moet niet in procenten rekenen, maar in euro's.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.571
Gaanderen
Als je je geld in procenten krijgt mag je daarmee rekenen. Ik hou het bij euro's. Mijn eerste festo machines zijn nu ruim 30 jaar oud en werken nog prima. Voor mij was de prijs toen prima te behappen :ROFLMAO: dealer en eigenaar van een ijzerhandel. Zelfs festo dacht toen ruim mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Scheppie

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.256
308
Heelsum
Als je je geld in procenten krijgt mag je daarmee rekenen. Ik hou het bij euro's. Mijn eerste festo machines zijn nu ruim 30 jaar oud en werken nog prima. Voor mij was de prijs toen prima te behappen :ROFLMAO: dealer en eigenaar van een ijzerhandel. Zelfs festo dacht toen ruim mee.
Als je het nog over Festo hebt dan wordt je echt oud :ROFLMAO:

Niks mis mee trouwens :p.... toen maakten ze nóg degelijker spullen....
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.