Mahony, merbau of meranti?

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Laatst bij het bestellen van een stapel beukenhout voor het maken van mijn werkbank, werd dit stuk hout als legblok meegeleverd. Het is hier verlijmd tussen twee beuken latten, klaar om geschaafd te worden. Kan iemand mij vertellen welke housoort dit is, en hoe ik bovenstaande houtsoorten uit elkaar kan houden. Wat zijn de onderscheidende uiterlijke kenmerken?

Bij voorbaat dank.hout.jpg
 

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
Laatst bij het bestellen van een stapel beukenhout voor het maken van mijn werkbank, werd dit stuk hout als legblok meegeleverd. Het is hier verlijmd tussen twee beuken latten, klaar om geschaafd te worden. Kan iemand mij vertellen welke housoort dit is, en hoe ik bovenstaande houtsoorten uit elkaar kan houden. Wat zijn de onderscheidende uiterlijke kenmerken?

Bij voorbaat dank.Bekijk bijlage 142877
Laatst bij het bestellen van een stapel beukenhout voor het maken van mijn werkbank, werd dit stuk hout als legblok meegeleverd. Het is hier verlijmd tussen twee beuken latten, klaar om geschaafd te worden. Kan iemand mij vertellen welke housoort dit is, en hoe ik bovenstaande houtsoorten uit elkaar kan houden. Wat zijn de onderscheidende uiterlijke kenmerken?

Bij voorbaat dank.Bekijk bijlage 142877
Meranti
 
  • Leuk
Waarderingen: 48rmc en Nico Oosthoek

Martin van der Wilt

Actieve deelnemer
6 mei 2013
185
29
Nijkerk
www.etsy.com
hoe herken je dat Martin?
Aan de kleur, grijzig rood. De structuur, open poriën, nerfrichting. En de toepassing. Deze kwaliteit meranti werd een jaar of 10 geleden ook nogal eens toegepast in kozijn profielen. De redelijk goede delen werden dan gevingerlast en tot profielen verwerkt. Het is van inferieure kwaliteit. Rot zelfs sneller dan vuren. Ik weet niet of dat nog steeds op de markt is.
Ik weet niet wat de functie van dit stuk in jouw project is.
 

Smeigel_12000

Nieuw lid
25 jan 2017
20
3
Ik wilde het als een oefenstuk gebruiken voor een gitaarhals. Fijn om te weten dat het geen ramp is als het mislukt 😅
 

rolandvs

Actieve deelnemer
10 mrt 2022
64
6
Oss
Aan de kleur, grijzig rood. De structuur, open poriën, nerfrichting. En de toepassing. Deze kwaliteit meranti werd een jaar of 10 geleden ook nogal eens toegepast in kozijn profielen. De redelijk goede delen werden dan gevingerlast en tot profielen verwerkt. Het is van inferieure kwaliteit. Rot zelfs sneller dan vuren. Ik weet niet of dat nog steeds op de markt is.
Ik weet niet wat de functie van dit stuk in jouw project is

Volgens mij was juist goede meranti juist tot 20 jaar geleden juist standaard voor kozijnen maar dat was meen ik donker rode meranti toen zelfs nog vingerlas meer uitzondering was dan standaard.
Merbau is ook veel roder en gaat bloeden als het nat word. Moet ook ontvet worden voor verlijmen.
Mahonie/ sapeli word nu meestal gebruikt voor kozijnen omdat het veel gladder word bij bewerken hoeven ze minder te schuren alleen enige nadeel snijgereedschap mits niet juiste word sneller bot vanwege Iets in het hout soort kalkachtige stof meen ik.
En het word in dit geval waarschijnlijk nier voor niets als stophout mee gegeven dus zal zeker niet goed zijn geweest
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.