lijmen van oliehoudend hout

Handtools only

Actieve deelnemer
3 nov 2018
714
744
de buurt van den bosch
wat zijn nu de beste lijmen om oliehoudend of vettig hout te lijmen?
ik maak het hout eerst schoon met aceton,laat het even drogen en
lijm het daarna met titebond 3.heb een paar jaar geleden een schaafje
gemaakt van cocobolo voor een klant in oostenrijk waar ik veel kom.
schaafje is nog altijd goed.ik vindt dat er veel onduidelijk is over lijmsoorten
voor dit soort hout.ben benieuwd wat jullie ervaring is.

groet,

edwin
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
639
303
Het Groene Hart
wat zijn nu de beste lijmen om oliehoudend of vettig hout te lijmen?
ik maak het hout eerst schoon met aceton,laat het even drogen en
lijm het daarna met titebond 3.heb een paar jaar geleden een schaafje
gemaakt van cocobolo voor een klant in oostenrijk waar ik veel kom.
schaafje is nog altijd goed.ik vindt dat er veel onduidelijk is over lijmsoorten
voor dit soort hout.ben benieuwd wat jullie ervaring is.

groet,

edwin
Ik meen te herinneren op de cursus geleerd te hebben teak eerst met wasbenzine schoon te moeten maken. Werd daarna met een D3 lijm verlijmd.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.923
848
Oss
Ik leerde vroeger: Olie en vet, lost op in benzine en alcohol.
Er zullen echter echt wel meer oplosmiddelen zijn die olie en vet oplossen :cool:
Vaak kunnen deze echter erg agressief en/of gevaarlijk zijn
Op het bedrijf waar ik heb gewerkt destilleerden wij miljoenen ltrs per jaar, zoals hexaan, tolueen, acton, ethylacetaat, methyleenchloride, tri enz.
Zaten echt wel wat schadelijke tussen:p
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.851
903
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Da’s een mengseltje van diverse oplosmiddelen als ik het goed heb😎
Klopt, en er zijn zelfs geen technische specs waar thinner aan moet voldoen, dus je hebt geen enkel houvast over wat er in zit. Meestal is het een mengsel van korte en middellange alifatische, alicyclische en aromatische koolwaterstoffen. Het is meestal een (afval)aardoliedestillaat, een destillatierun die niet (voor meer geld) voor iets anders gebruikt kan worden, maar soms ook een expliciet samengesteld mengsel.

Omdat de samenstelling EN specs ongedefinieerd zijn gebruik ik het bij voorkeur niet. Dan liever een volgorde (of mengsel) van petroleum en wasbenzine - hoewel voor sommige toepassingen peut en wasbenzine niet ideaal zijn. ~Vroeger gebruikte ik dan xyleen, maar sinds ik geen lapwerk meer doe kan ik niet meer eenvoudig aan xyleen komen...
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.