Lijmen van hout

Rick84

Nieuw lid
28 nov 2023
14
1
Goes
Hallo ik ben een zijpaneel voor bed aan het maken zie foto. Nu wil ik die verticale stukken er tussen lijmen. Zou dat sterk genoeg zijn om die er koud tussen te lijmen? Zie foto
 

Bijlagen

  • IMG_2743.jpeg
    IMG_2743.jpeg
    82,8 KB · Weergaven: 67
  • Leuk
Waarderingen: Baardmans

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Doorgaans geldt dat kops tegen kops – & kops tegen langs verlijmen niet functioneert zonder een versterking zoals een deuvel, domino, etc.
Langs op langs werkt prima.
Als je de korte verticale delen tussen de liggers bedoelt, dan is koud verlijmen daarvan niet aan te bevelen.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.987
813
Omgeving Leiden
Eens met wat @Bert Vanderveen schrijft.
Je kan behalve een onzichtbare deuvel of domino, ook van bovenaf door de horizontale balk een gat door en door boren in het verticale deel en daar een fiks stuk rondhout van 15 of 20 mm rond in lijmen. Dan de bovenkant vlak afzagen en schuren
 

Roelv

Actieve deelnemer
16 jul 2023
126
41
Utrecht
In combinatie met een groef zou ook kunnen, dus dat de verticale stukken iets verzinken in het hout erboven en onder. Wel iets meer werk.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Voor een bed zou ik dat toch niet doen, liever een paar deuvels dan het risico lopen. Een simpele deuvelmal, wat meetwerk en wat deuvels kost je de kop niet
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Als je ze echt fixeert worden de einden van die verticale stukken op een zeer vervelende manier belast. Als de functie van de stijlen decoratief is of hooguit het vertikaal steunen van de bovenste ligger kun je er het best een droge deuvel of domino verbinding van maken zodat ze iets kunnen kantelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.