Latjes recht zagen zonder zaagtafel

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Ik heb nog een mooie Robinia plank liggen, en nu heb ik 't idee om daar een schilderij lijstje van te maken.

Mijn vraag is, heeft iemand tips om hier uit de hand mooie rechte latjes uit te zagen? Mijn idee is om een millimeter of twee extra af te meten, en dan uiteindelijk met de schaaf de latjes echt recht te maken, maar ik ben benieuwd naar andere ideeën of tips.

Ik kan ook een zaagtafel aanschaffen, maar die dingen zijn nogal duur en eigenlijk te groot voor mijn kleine werkplaats, dus ik hou het liever bij handgereedschap.
 

Dirkie

Actieve deelnemer
17 apr 2011
104
123
Aerdenhout
Dat kan prima zoals je voorstelt. Er wel van uitgaande dat je dit ook kan. Zeker enige oefening voor vereist.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Houdt er wel rekening mee, dat er spanning in het hout kan zitten. Je hebt een goede kans, dat de latjes na het zagen, een beetje krommer worden, dan je in gedachten hebt.
 

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Houdt er wel rekening mee, dat er spanning in het hout kan zitten. Je hebt een goede kans, dat de latjes na het zagen, een beetje krommer worden, dan je in gedachten hebt.
Ja ik las ook dat Robinia hier sowieso al wat meer last van heeft dan b.v. eiken, misschien dat ik beter eiken gebruik.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Festool heeft een heel leuk klein tafelzaagje op accu. Ik heb er mee gezaagd en was verrast. Zaagt ook gewoon door 4 cm eiken. En nauwkeurig. Dus de maat is geen probleem. Het is echter een hele behoorlijke uitgave. Als je jouw locatie vermeld dan is er vast wel iemand die die plankjes wel even wil zagen.
 

blux

Nieuw lid
7 jan 2020
10
0
Met de hand is prima te doen.
Voor dit soort precieze klusjes heb ik een futselplank met geleider.
Eerst de latjes zagen,iets groter houden ivm spanning daarna met de schaaf
afwerken.Zie dat Doehetsam het zelfde dacht.
Bekijk bijlage 139271Bekijk bijlage 139271
Ben nog benieuwd naar het hout wat is gebruikt voor deze fustelplank. Ik dacht zelf gewoon multiplex, maar voor het 'stopblok' op het uiteinde lijkt hardhout, meranti? Leuk project op zichzelf om te maken!
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Erg mooie plank heb je daar, bijna te mooi om te gebruiken.
Toch een aanmerk puntje, persoonlijk zou ik ringen gebruiken met een grotere flens.
Zo kan je de druk beter verdelen, nu heb je kans dat na een tijdje je sleuf gaten stuk draait.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.