Lashok maken

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
In mijn nieuwe werkplaats (waarover later meer) ben ik van plan een apart lashok(je) te maken van ongeveer 3x3x3 meter in het deel achter de rechter deur op de foto hieronder.

2024-02-25 21.35.44.jpg

Er komt nog een wandje haaks op de wand met de twee deuren te staan.
Deze wandjes wil ik 'vullen' met MW35 (een soort glaswol), de twee 'stenen' muren wil ik daar ook mee isoleren.
Uiteraard gaat het houtrek daar nog weg.

Mijn vraag is nu, waar ga ik de wanden en het plafond mee bekleden? In de werkplaats zelf komt underlayment tegen de muur, maar met het oog op brandgevaar is dat misschien niet zo handig in een lashok.
Ik wil er ook geen blikken doos van maken, dat is te kostbaar en lijkt me niet fijn werken.

Gipsplaat zou kunnen (dat is in ieder geval brandvertragend) maar vrij kwetsbaar natuurlijk.

Iemand nog een ander goed idee / ervaring?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Gasbeton of vlamwerende vezelversterkte gipsplaten (Fermacel?). Maar vooral de opbouw van de verschillende lagen is van belang. Ik zou een bouwkundige consulteren.
 

mark20v

Actieve deelnemer
3 jan 2016
315
73
Groningen
Gips lijkt mij een prima oplossing. Van het geld dat je overhoudt kun je afzuiging voor boven je lastafel kopen. En natuurlijk een brandblusser aan de muur (deurzijde) voor de veiligheid.

Wat een luxe trouwens een aparte lasruimte. Heerlijk.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Vlokkenplaten er op en daar 9mm gipsplaatjes op. Gewoon met 10 schroeven. Even sausen en klaar. Schroeven gewoon mee sausen. Dan vallen ze niet meer zo op, maar je krijgt ze er nog makkelijk uit. In de brand vliegen hoef je niet bang voor te zijn. Slijpen geeft meer rommel op de muren dan lassen. Wordt het te lelijk, dan schroef je er weer een paar nieuwe plaatjes op en saus je die weer. Als je met een afzuiger door het dak gaat, zorg dan ook dat je genoeg lucht toetreding hebt. Een rooster in de deur houdt de metaaldeeltjes beter binnen, dan een grote spleet onder de deur.
 

robvansuilen

Actieve deelnemer
29 nov 2018
208
83
Een lashok klinkt mooi, maar ik zou er meer dan 1 uitgang in maken met het oog op ontsnappingsroute in geval van brand. Dit geld vervolgens ook voor je werkplaats.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.446
539
Ik heb nog nooit moeten weglopen bij het lassen. . En nog minder het kot of zo in de fik gezet. Twee uitgangen als het kan , is wel heel goed idee, zeker als daar ook een buitendeur bij is , die in de zomer dan kan openstaan tijdens het lassen. Ik vraag mij alleen af of 3X3 meter wel iets is.Om rond een tafel te kunnen gaan bijvoorbeeld. Constructiestaal koop je toch meestal op 6 meter. Het doorslijpen met een haakse slijpmachine is niet minder gevaarlijk dan het lassen. Ga je dat dan elders , toch in je houtatelier doorslijpen?
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik slijp niet meer in mijn werkplaats met de haakse slijper. Een keer lag er staalwol met stof een meter hoger.
Dat fikt prima. Alleen geschrokken en geen schade.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Je kan je materiaal ook op lengte kopen, of een zaagmachine gebruiken. Dan heb je genoeg aan een kleinere ruimte voor het laswerk. Als je een afgesloten hok hebt, is er ook weinig kans op brand. Over het algemeen is het enige brandbare je eigen kleding. Een katoenen overall en katoenen kleding beperken het worden van een burning stuntman in hoge mate. Als je een lasapparaat hebt met een ventilator er in, kan je die het beste uitzetten, voordat je gaat slijpen.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
De algemene conclusie lijkt OSB + iets van gips / fermacell oid te zijn voor de wandbekleding, daar kan ik zeker wat mee. Misschien dat ik boven de werkbank nog een randje staalplaat tegen de muur zet, om het ergste deel van de vonken te vangen.

Brandblusser had ik uiteraard aan gedacht en zal er ook zeker komen te hangen.

Qua afzuiging kan ik vrij simpel door de muur naar achteren weg, daar is een sloot en een weiland.
Ik denk dat ik eens ga beginnen met een flinke afzuigkap op te hangen en kijken hoe dat gaat, kan ik altijd nog opschalen naar iets zwaarders. Er zitten (verstopt achter de stalen kast en uit het zicht door de nieuwe deur) ook ramen die open kunnen).

2 deuren gaat niks toevoegen, dan zitten ze OF in dezelfde muur (naast elkaar), OF ik sta in het hokje ernaast, tussen de fietsen ofzo.
M'n prioriteit ligt bij het voorkomen van een brandje en het vlug genoeg kunnen bestrijden ervan.
Ik verwacht niet dat het snel zo heftig is dat ik niet meer zou kunnen vluchten.

3x3 meter is wat ik voor nu voor mezelf heb toegewezen voor deze nog te ontwikkelen hobby.
Mocht ik er echt veel meer mee gaan doen zou ik het hok altijd groter kunnen maken en er +/- 3x8 ofzo van maken, maar dat gaat dan weer ten koste van de beschikbare ruimte voor de houthobby. Keuzes, keuzes.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Wanneer ik je laatste berichten lees vraag ik me af of je (nu al meteen) een apart lashok moet maken.
Bij lassen in een kleine ruimte moet je eigenlijk gaan werken met een lasdampafzuiger op een arm die je boven je werk kunt plaatsen.
Je kunt in de grote ruimte ook een afscherming creëren met lasgordijnen/schermen.
En zoals boven ook al gezegd, bij het lassen gebeurt er nooit wat maar het slijpen is hetgene waarbij de vonken ver weg vliegen, met name bij de laskantvoorbereiding waarbij je draait met je slijptol.
 

JochemK

Actieve deelnemer
15 okt 2016
637
303
Het Groene Hart
Wanneer ik je laatste berichten lees vraag ik me af of je (nu al meteen) een apart lashok moet maken.
Bij lassen in een kleine ruimte moet je eigenlijk gaan werken met een lasdampafzuiger op een arm die je boven je werk kunt plaatsen.
Je kunt in de grote ruimte ook een afscherming creëren met lasgordijnen/schermen.
En zoals boven ook al gezegd, bij het lassen gebeurt er nooit wat maar het slijpen is hetgene waarbij de vonken ver weg vliegen, met name bij de laskantvoorbereiding waarbij je draait met je slijptol.
Las / slijphok dan ;-)

Lijkt me gewoon prettiger om dat in een ruimte apart van het houtstof etc te doen, ik moet de ruimte toch opdelen want die muurtjes helpen mee het zoldertje er boven te dragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.