Klassieke deur naar 'inbouwdeur' met MDF en magneetsnapper

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Helpen jullie mij even op weg?

Ik zou deze klassieke (kelder)deur van 2030 x 610 x 45 mm willen vervangen door een inbouwdeur (?) met magnetische snapper push-to-open (?), zodat de deur vlak komt met de muur, die opnieuw dient te worden bezet, en zonder dat die deur een klink/slot/chambranten heeft. Kortom; voor het uitzicht van een inbouwkast.

C.jpg

B.jpg

A.jpg


Dus dacht ik:
  • een MDF plaat van 22 of 38 mm te laten verzagen in de bouwhandel, zodat ik geen dure schildersdeur in de exacte afmetingen moet gaan zoeken,
  • inliggende scharnieren te plaatsen, zoals in een keukenkast,
  • en een zwaardere push-magneet met 10 à 12 kg kracht te monteren in de dag op het kozijn, oftewel voldoende vooruitgeschoven om het verschil in dikte van de deur op te vangen of ik moet de slaglatten dikker maken maar dat lijkt moeilijker.
Het MDF paneel van 2030 x 610x 38 mm zou zo'n +/- 35 kg wegen.

Lijkt dit een goed idee of zie ik wat over het hoofd?

EDIT: Ik maak even abstractie van de afwerking, want de deur zal natuurlijk naar voren moeten komen, om even te komen met de gipsplaat + lijm, en dat kan wel eens een probleem zijn rechts waar beperkte plaats is (omdat het kozijn van de voordeur in de weg zit).
 
Laatst bewerkt:

jorisvh

Post veel
vol MDF van 38mm en keukenscharnieren, dat gaat niet lukken.
ten eerste omdat de deur te zwaar is (Blum zegt max 22kg met 5 scharnieren voor deze afmetingen).
maar ook omdat de deur niet open kan. met een speciale dikke deur scharnier kan je tot 38mm gaan maar dan moet je een voeg van 5-6mm nemennwat er ook niet echt strak gaat uitzien.

ik zou hier onzichtbare scharnieren voor gebruiken (wel goed zoeken in de winkel 😂🤣😂), bvb
die zijn hiervoor gemaakt.

als je de deurlijsten weghaalt, ligt de deur dan niet in het vlak van de muur? kan je die niet behouden?
indien niet, waarom geen verfdeur? 2015x630 is een standaardmaat. kost <50€. die kan je wel passend maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

jorisvh

Post veel
Aanvulling:
En ipv magnetische push-to-open kan je hier beter voor een mechanische druksluiting gaan, bvb
Met zo’n magnetische zou de deur vanzelf openen bij drukverschil bvb als je de voordeur opent en het waait.
De magnetische worden normaal gezien met scharnieren met veer (zelfsluitend) gecombineerd. Standaard binnendeurscharnieren hebben geen veer.
 
  • Leuk
Waarderingen: N1ls

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Zelf sluitende verdekte scharnieren in een boarddeur zetten. Goedkope standaard boarddeur met over maat kopen, daar de slotgat kant van af zagen, golfkarton weg steken, onder en boven lat op lengte maken en er dan een hardhouten lat in lijmen. Daar je scharnieren in frezen. In de kop van de nieuwe sluitkant een komgreep frezen, zodat je de deur makkelijk kan openen. Een zware uitvoering magnetische push to open gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Marijn en Peter Neijts

N1ls

Actieve deelnemer
16 aug 2023
47
10
Antwerpen
Zelf sluitende verdekte scharnieren in een boarddeur zetten. Goedkope standaard boarddeur met over maat kopen, daar de slotgat kant van af zagen, golfkarton weg steken, onder en boven lat op lengte maken en er dan een hardhouten lat in lijmen. Daar je scharnieren in frezen. In de kop van de nieuwe sluitkant een komgreep frezen, zodat je de deur makkelijk kan openen. Een zware uitvoering magnetische push to open gebruiken.
Bedankt voor de reactie!
  • Het probleem met verdekte scharnieren is dat ik deze ook in het kozijn dien in te frezen en da's erg moeilijk met een bovenfrees; er is weinig of geen plaats om met een jig te werken (en de deklat/verhoging kozijn zit in de weg) -- hoe zou jij dit aanpakken?
  • Hoe zou jij het karton bedekken, dat zichtbaar wordt door de kant van het slot af te zagen, of de overmaatse deur elders in te korten?
  • 'onder en boven lat op lengte maken en er dan een hardhouten lat in lijmen om je scharnieren in te frezen'; wil jij dit even verduidelijken? Begrijp ik niet.
  • 'In de kop van de nieuwe sluitkant een komgreep frezen', om de deur van binnenuit, zeg maar, te kunnen opentrekken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.