Ikea houten werkblad

Joyce Boenkes

Nieuw lid
31 jan 2024
1
0
Den haag
Ikea levert een keukenwerkblad van Walnoot fineer. Standaard in de fabriek voorzien van een " harde oliewas". Voor onderhoud raden ze regelmatig oliën aan. Dat vind ik lastig en vroeg mij af of ik er niet meteen een polyurethaan lak over heen kan zetten. Dat lijkt me veel.praktischer in gebruik.

Is het mogelijk om een polyurethaan lak over hout met harde oliewas aan te brengen.

En bestaat er ook doffe polyurethaan lak.?

Ik hoor heel graag van jullie expertise.

Met vriendelijke groeten
Joyce Boenkes
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Het probleem met lak is denk ik, dat je het bij een keukenblad beschadigd. Ga je het dan schuren, dan ga je door de fineer laag heen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.769
738
Enschede, Twente
Dof betekent vaak mat of satin. Dat effect wordt verkregen door een mineraal door de lak te mengen, dat breekt opvallend licht waardoor dat matte of satijneffect ontstaat. Nadeel is dat ook de 'kleur' van het hout erdoor verandert.
Een mogelijke optie is om gewoon glanzende lak te gebruiken en die door 'schuren' met een pad (bruin/wit, 3M was de eerste, maar ze liggen nu ook 'merkloos' bij de Action) van de glans te ontdoen. Staalwol kan ook, met de nodige voorzichtigheid, want walnoot reageert daar vaak slecht op.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Over een waslaag kun je niet zonder meer lak aanbrengen.
Volgens mij kun je beter af en toe wat nabehandelen met olie dan proberen die waslaag te verwijderen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.