HVLP afzuiging 2024

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Ik keek net even naar de technische specs. in de post van avos daar staat 60 Hz Geeft dat geen problemen
Nee, is juist in zijn voordeel.
Met onze 50 Hz draaien motoren minder snel en is er dus minder vermogen (lees stroom) nodig waardoor het op 1 groep kan.
in de specs staat ook 17 A, dat zou net niet meer gaan op 1 groep.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
@avos Even vanuit nieuwsgierigheid en onwetendheid. Is er een verschil in werking als je een 220v stekker met een verloop aan het krachtstroomnet hangt? Waarom heb je dit gedaan? Is het enkel om stroomaanvoer van 1-fase te verdelen over 3-fasen of is er nog een andere reden voor?
Dat heb ik uit praktisch oogpunt gedaan. In de winter heb ik ook een kacheltje staan van 2000watt. En de afzuiger en de kachel gelijktijdig trekt die niet, wel als ik dus de afzuiger op de 380groep heb en dan gaat dat prima icm de machine. Ik heb installatie automaten met C karakteristiek, maar had dat ook al nodig vanwege vlak van dikte bijvoorbeeld.

Heb een 220 groep van 16A dus dat gaat wel, maar dan moet je er dus niet teveel bij aan hebben staan. De machine komt gewoon met een Europese stekker etc, dus ze hebben daar wel over nagedacht lijkt me?
 
  • Leuk
Waarderingen: EwSa

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Als ze kapot gaan, kost vervanging ook niet de hele wereld. Het zijn zo te zien de zelfde motoren als die in nilfisk en festool stofzuigers zitten. De europese uitvoering is 220 volt 1200 watt. Die koop je voor 30 euro.
 

avos

Post veel
10 nov 2008
776
117
omg Haarlem
Ik had al gezien dat de motoren los te koop waren als vervanging. 3 Stuks kosten in de VS via Oneida $289 dollar, dus dat is redelijk te doen. (waarvan ik uiteraard hoop dat dit nog heel lang duurt...)
Maar goed dat je het zegt, zit ff te googlen en lijken inderdaad "universele" motoren! En dan dus gewoon in NL te bestellen.



Scherm­afbeelding 2024-04-18 om 16.37.34.png

Scherm­afbeelding 2024-04-18 om 16.38.06.png
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Wanneer deze naast heel veel andere merken ook in een Festool stofzuiger zitten kun je jezelf afvragen waarom die zoveel duurder zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Omdat er festool op de doos staat? Ik kan meestal geen verschil ontdekken. Soms zijn het kleine details. Zoals de een heeft aangesoldeerde draadjes met een stekertje en de andere heeft alleen stekertjes. Het lijkt er op dat ze allemaal uit de zelfde fabriek in china komen. Maar als je het niet vertrouwd, dan kan je er gewoon een kopen met een festool , bosch of nilfisk doos.
 
  • Leuk
Waarderingen: Vigier

wyced4

Nieuw lid
30 aug 2020
11
0
Heemstede
Ik zal binnenkort een Hamer B3 en een A3 aanschaffen en ben bezig met de stofafzuiging. Ik dacht aan een Felder AF14. Ik moet hemels breed 4 meter overbruggen naar de zaagtafel en 2 naar de V&VD bank en wil geen slangen over de vloer. Daarom wil ik deels buizen met slangen naar de apparatuur.

De glade stalen buizen vind ik nogal prijzig en vroeg me af of ik niet met 125mm Spiro buizen kan werken. Verloopstukken naar 140mm AF14 uitgang en naar 120mm slang voor de machines (plus 50mm voor de zaag stofkap) kan ik niet snel vinden. Is er iemand op het forum die hier ervaring mee heeft?

De spiro buizen zijn vrij glad van binnen, maar zal de spraak vorm tot grote snelheidsvermindering leiden? De AF14 heeft voldoende capaciteit volgens mij.

Graag advies over gebruik Spiro buizen en hoe ik het een ander aan elkaar zou kunnen koppelen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.710
2.572
Gaanderen
Als ik het me goed herinner dan gaat bij spiraalbuizen de luchtstroom door het midden en bij gladde buizen de luchtstroom langs de wand. Bij kunststof zou dit tot statische elektriciteit leiden. Al zou daar zoveel meter voor nodig zijn, wat bij een particulier niet voorkomt.
 

jorisvh

Post veel
  • Leuk
Waarderingen: Vigier en Musicus

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.