Hulp nodig met lintzaag. Zaag trekt naar rechts.

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Goedemorgen mede houtbewerkers.

Ik hoop dat jullie mij kunnen hebben. Ik heb een lintzaag van Atika.
Bij het zagen trekt de zaag zich helemaal naar rechts in het hout, tot deze vastloopt.
De beschrijving van de foto: Ik heb het hout door de lintzaag tegen de geleider doorgevoerd tot hij vasliep. Lintzaag uitgezet, en stuk hout losgelaten. Lintzaag gaat weer op zn plaats, het hout schuift mee, en dat was het verhaal.

Omdat het niet de makkelijkste manier is om een stuk hout, wat recht gezaagd moet worden schuin door de zaag te voeren, en hopen dat je goed kunt sturen, hoop ik dat jullie mij kunnen helpen wat het probleem hier is, en hoe ik het kan oplossen
Alvast bedankt!
 

Bijlagen

  • Copy of 20200902_145248.jpg
    Copy of 20200902_145248.jpg
    885,4 KB · Weergaven: 20

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Misschien dat het filmpje van deze expert je verder helpt:)

Succes! Fons


en voor een heel college over lintzagen kijk je deze:
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.074
414
Wat ik hier eerder op het forum heb gelezen: een lintzaag heeft altijd wel wat drift. Zaag daarom eerst een stukje zonder geleider en stuur het hout bij. Na een cm of 10 weet je de juiste stand van het hout tov het zaaglint en zet je de langsgeleider tegen het hout.
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Ik ga morgen met beide adviezen aan de slag. Eerst kijken of de zaag er goed op ligt. Zodra ik dat 100% zeker weet, en er is nog afwijking, zal ik de langsgeleider aanpassen.

Bedankt!
 

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Ondanks dat domme vragen niet bestaan, ga ik er misschien toch één stellen ;-)

zaag je wel de goede kant op? Ik zie lintzagen altijd in gebruik met de fence/geleider links van het werkstuk. Zou dat nog schelen?

zaagrichting.jpg
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Hij zaagt wel de goede kant op maar de geleider kan inderdaad beter links geplaatst worden. Dan wordt de breedte van het te zagen (plaat-)materiaal niet beperkt door de afstand kolom - zaaglint.
Voor het recht zagen zal het echter weinig uitmaken. De oplossing voor drift is hierboven al aangegeven: de geleider onder de zelfde hoek als de "natuurlijke" drift zetten en een correct geslepen en gezet zaaglint gebruiken.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Hij zaagt wel de goede kant op maar de geleider kan inderdaad beter links geplaatst worden. Dan wordt de breedte van het te zagen (plaat-)materiaal niet beperkt door de afstand kolom - zaaglint.
Voor het recht zagen zal het echter weinig uitmaken. De oplossing voor drift is hierboven al aangegeven: de geleider onder de zelfde hoek als de "natuurlijke" drift zetten en een correct geslepen en gezet zaaglint gebruiken.

ik verwoord het wat ongelukkig met "de goede kant op".

maar het leek mij idd dat de geleider aan de verkeerde kant staat, ik heb geen verstand van lintzagen en wist dus niet of het allicht van invloed kon zijn op het driften, voor de zekerheid maar even de vraag gepost :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Kor

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Het allereerste punt waar je naar moet kijken is de kwaliteit van het zaaglint. Is het nog scherp en zijn de tanden nog wel goed gezet. Als het lint een keer tussen de geleide blokjes is gekomen kan die zetting deels weg zijn en dan loopt het gegarandeerd uit de lijn!

Fons
 

FlipLucky

Actieve deelnemer
9 dec 2013
31
3
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat het ligt dat het platform niet goed in de fabriek erop gezet is ( zaag + geleideblokjes gecontroleerd)

Het is een budgetzaag ( atika),en meestal heb je bij budget artikelen dat ze nog wat "hulp" nodig hebben om goed te functioneren.


aankomende week kijken of het verstellen van het platform een verschil uitmaakt.
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Je kan de geleider aan beide kanten van het lint gebruiken, maakt geen verschil.
Alleen als je het blad schuin zet en dus onder verstek zaagt is het makkelijker om de geleider rechts van het lint te hebben, zodat het hout wordt ondersteund.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.