Houtlijm vs contactlijm

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
301
119
Zuid Holland
Zo heb ik ze gekocht in de kringwinkel, vuil marmer, de lades vielen dus uit elkaar, ook de regels waarop ze liggen zaten los. Die dus ook opnieuw gelijmd en verstevigd. Ladesgaan nu weer perfect open.
Alles ontvet en geschuurd, geschilderd (op vraag van een klant) en nieuwe greepjes en sleutelplaatjes gegeven.
Bekijk bijlage 143458

Bekijk bijlage 143459
Flip jij meubels ala bedrijfje? Netjes gedaan hoor :) . Mooi dat het niet weggegooid is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Belgje

Actieve deelnemer
8 jul 2016
237
81
@boudewijn_de_bouwer
Ja, bijberoep. Heel erg leuk en ook goed anti-crisis 😉 heb al veel mooie projecten mogen doen.

Ik heb trouwens wel in avondonderwijs een opleiding meubelmaker gevolgd maar dat is allemaal gericht op inbouwkasten enzo, en niet op ambachtelijk meubelmaken. Dat leer ik dus al doende.
 

Rene71

Actieve deelnemer
2 feb 2017
356
44
Drunen bij Den Bosch
Mooi kastje geworden!

Terug naar de lijm vraag. Bij contactlijm moet je denk aan ouderwetse Bison kit en dan de originele gele lijm die je met een lijmkam of kwastje aanbrengt. Niet de latere versies. Deze lijm (en vergelijkbare van andere merken) werd en wordt in de schoen en lederindustrie gebruikt onder andere voor het verlijmen van lederen en rubberen zolen en houten hakken.

Deze lijmen zijn echt wel sterk, maar vooral blijvend elastisch. Je kan ze op twee manieren gebruiken, nat of voorlijmen. Dus lijm aanbrengen en meteen in elkaar zetten en borgen met spijkers, schroeven of lijmklemmen. Of je lijmt voor, dus beide zijden in smeren, wachten tot deze niet meer nat is maar plakt en dan je werkstuk in één keer exact juist plaatsen omdat je niet meer kunt corrigeren. Na montage direct persen, rollen (HPL roller) of kloppen. Je krijgt het niet meer los zonder slopen.

…ben een zoon van een orthopedisch schoenmaker, dus ik kon het niet laten😇 Bij het verwerken van HPL een paar jaar geleden merkte ik dat de speciale contactlijm (Frencken) eigenlijk ouderwetse bison kit is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Belgje

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.