Hoge kast verstevigen (melamine/spaanderplaat)

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Enkele jaren geleden heb ik in mijn tuinhuis/werkplaats enkele kasten gemaakt van 250cm hoog uit melamineplaten met rijboring van onder tot boven.
Er zit geen versteviging in en de verticale platen zouden wat bol durven staan waardoor de legplanken soms op het topje van de plankdrager liggen.
Bestaat er een of ander systeem dat ik vaste legplanken kan maken met behulp van de rijboring? Een gewoon hoekijzer in schroeven kan ook wel, maar ik zou het net iets eleganter willen :)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Plankdragers gebruiken die vergrendelen? Zetten zich vast in de kastcorpus en vergrendelen met een pen in de onderkant van de kastplank.
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
295
114
Kan horizontaal als verticaal.
Stift is 6mm en zeker met inslagmoer al steviger dan standaard schapdrager (5mm)

Als je de modulfix aandraait kan je echt de zijkant tegen het schap trekken

IMG_9632.jpeg
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
967
309
Rosmalen
Bij de stokoude Ikea Pax in de garage (gekocht toen ik op mezelf ging wonen in Eindhoven) heb ik dat simpelweg opgelost door een horizontale lat links en rechts aan het corpus, op de plaats van een plank, en dan de plank daar ook weer aan vast geschroefd (na de kastwanden met een lijmtang even in vorm gehouden te hebben).
Simpel, snel, niet fraai. :)
 

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
285
119
Wetteren, Belgie
Wij hebben in het bureau een hoge, smalle Pax kast staan die door vrouwlief volgepropt werd met steeds meer A4 ordners. Op een gegeven moment werden de zijwanden zó ver uit elkaar gedrukt dat de legplanken naar beneden vielen. Ik heb dit opgelost door dwars door de kast, vlak onder een legplank, een draadeinde aan te brengen wat, goed aangedraaid, het probleem definitief opgelost heeft.
 

ArcösS

Actieve deelnemer
27 jan 2013
90
4
Wij hebben in het bureau een hoge, smalle Pax kast staan die door vrouwlief volgepropt werd met steeds meer A4 ordners. Op een gegeven moment werden de zijwanden zó ver uit elkaar gedrukt dat de legplanken naar beneden vielen. Ik heb dit opgelost door dwars door de kast, vlak onder een legplank, een draadeinde aan te brengen wat, goed aangedraaid, het probleem definitief opgelost heeft.
Bedankt allen voor de enerzijds mooie en anderzijds snelle oplossingen :)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.