Hoe kan ik Apenboom hout verkopen?

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Goedemorgen houtbewerkers,

Mijn zoon en ik zouden graag wat advies van jullie goed kunnen gebruiken: Hij heeft een dikke apenboom in zijn tuin omgehaald en wil enkele stukken verkopen. Is het handig om ze alvast in plakken te zagen met de kettingzaag? Ik neem aan dat houtdraaiers een bepaalde ideale beginmaat willen hebben, bij het beginnen met draaien? Of gewoon op marktplein zetten en per stam verkopen?

Nu zijn de maten:

Stam 1
Lengte 305 cm
Diameter 54 >40

Stam 2
Lengte 234 cm
Dia 36 > 32

Stam 3
Lengte 180 cm
Dia 33>30

Stam 4
Lengte 113 cm
Dia 40>37

Stam 5
Lengte 150cm
Dia 24>20

Stam 6
Lengte 110 cm
Dia 15>14

Stam 7
Lengte 120 cm
Dia 15>14

Tips en trucs zijn van harte welkom

Mvg

John
 

Bijlagen

  • UNADJUSTEDNONRAW_thumb_245a.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_245a.jpg
    199,2 KB · Weergaven: 58
  • UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2459.jpg
    UNADJUSTEDNONRAW_thumb_2459.jpg
    195,4 KB · Weergaven: 56

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Niemand tips of trucs? Of hebben we verkeerd ingeschat dat het interessant kan zijn voor houtdraaiers. Dan gaat het het na droging de komende winter de houtkachel in.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
736
290
RegioRotterdam
Niemand tips of trucs? Of hebben we verkeerd ingeschat dat het interessant kan zijn voor houtdraaiers. Dan gaat het het na droging de komende winter de houtkachel in.
Als je iets nieuws wilt aanbieden helpt het niet om een draadje uit 2017, uit een andere rubriek, te hergebruiken. De rubriek marktplaats lijkt meer van toepassing.

Verder is het handig te vermelden waar het eventueel te halen zou zijn, we weten niet waar je zoon woont, en wat het moet kosten.

Voor houtdraaien: denk aan stukken van anderhalf tot, voor dunnere stammen, drie keer de diameter. Het moet wel in de berging passen en hanteerbaar zijn.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.237
1.988
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je iets nieuws wilt aanbieden helpt het niet om een draadje uit 2017, uit een andere rubriek, te hergebruiken. De rubriek marktplaats lijkt meer van toepassing.

Verder is het handig te vermelden waar het eventueel te halen zou zijn, we weten niet waar je zoon woont, en wat het moet kosten.

Voor houtdraaien: denk aan stukken van anderhalf tot, voor dunnere stammen, drie keer de diameter. Het moet wel in de berging passen en hanteerbaar zijn.
ben het volledig met jou eens
een draadje van 6 jaar oud dat over een werkstuk gaat, heropenen om een (stukken) stam te koop aan te bieden, is niet de beste combinatie
@Pwiggy stak hier op 4 juni het vuur aan de houtstapel
 

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.595
541
Steenbergen, Noord Brabant
John, even een vers draadje voor opstarten ( zoals inderdaad eerder gesuggereerd) in de marktplaats rubric op dit forum. Dat werkt gemakkelijker ;) . Ik heb wel interesse, maar had het bericht anders nooit zo opgepikt.,….
 

john

Actieve deelnemer
23 jun 2010
128
20
Barendrecht
Dank voor het verplaatsen en meedenken. Aanvullende info: Het hout ligt in Friesland, in het dorp Gytsjerk. Net boven Leeuwarden. Ik woon zelf in Barendrecht (dus een meeneemservice, als ik daar weer eens ben en retour kom is mogelijk) anderhalf de diameter is dus in het geval van stam 1(kleinste diameter 40 = cm) x 1.5 is 60 cm stam. Dan kan hij uit die stam 5 stukken halen. Welke vraagprijs is voor jullie interessant? Hij hoeft zeker geen hoofdprijs, maar de opbrengst kan goed worden gebruikt voor zijn verbouwing en goed gereedschap?
 
Laatst bewerkt:

OntHout

Actieve deelnemer
7 jun 2011
185
32
Wolfheze
www.onthout.nl
Dank voor het verplaatsen en meedenken. Aanvullende info: Het hout ligt in Friesland, in het dorp Gytsjerk. Net boven Leeuwarden. Ik woon zelf in Barendrecht (dus een meeneemservice, als ik daar weer eens ben en retour kom is mogelijk) anderhalf de diameter is dus in het geval van stam 1(kleinste diameter 40 = cm) x 1.5 is 60 cm stam. Dan kan hij uit die stam 5 stukken halen. Welke vraagprijs is voor jullie interessant? Hij hoeft zeker geen hoofdprijs, maar de opbrengst kan goed worden gebruikt voor zijn verbouwing en goed gereedschap?
Mocht je een vergelijk willen Ik kocht anderhalf jaar geleden ( op de rondhout veiling) een grotere stam qua lengte met de zelfde doorsnede voor iets van 60 euro.
 

jobtiel1

Actieve deelnemer
3 nov 2022
45
31
Zuid-Beveland, Zeeland
Het is in ieder geval een goed idee om zo snel mogelijk het kopshout te sealen zodat het gelijkmatiger droogt en er geen scheuren in komen als je het wilt verkopen voor houtbewerking. Ook de bast er af halen is een pré.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.