Hettich scharnieren

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Ik heb me onlangs goedkoop een Hettich boormal voor scharnieren 2dehands kunnen kopen (hettich DrillJig). Leek me wel eens handig. En nu is mogelijk het moment aangebroken dat ik hem zou kunnen gebruiken. Ik heb me een 3tal eenvoudige kasten gemaakt uit MDF (groen 18mm). 2 deurtjes per kast (ong. 1.2m), 3 scharnieren per deur voorzien.

De betreffende boormal blijkt geschikt voor het boren van de gaten voor het Hettich 'Fix' systeem. Waar je het scharnier op klemt, ipv met schroeven vastmaakt.
Nu men vraag... heeft iemand ervaring met dit systeem en 18mm MDF platen? Het zijn de groene MDF platen van de bouwmarkt. Dus geen super kwaliteit...
Is dit 'Fix' systeem geschikt voor zulke MDF platen? Of zou dit snel slijten en het scharnier loszetten in de plaat? Voor dit laatste vrees ik wel een beetje eerlijk gezegd.
En daarboven de mogelijkheid dat de boormal mogelijks niet zo fijn werkt in MDF. De forstner boor is naar het schijnt van matige kwaliteit, wat voor MDF voor wat frustraties kan zorgen weer. Maar dit laatste is geen blokkerende factor, daar moeilijk ook wel gaat. Alleen de stabiliteit van het klemsysteem in MDF baart me zorgen.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen
.IK heb de boormal van Blum en mijn boor boort in mdf alsof het boter is. (is wel een festool boor). Ik heb ook cv beslagboren en ook daarmee kom je vrij eenvoudig in mdf. De scharnieren zijn gemaakt voor dit plaatmateriaal. Ze breken er bijna alleen uit als je op de deur te ver open draait, gaat hangen/vallen of zoiets.
Boor de schroeven voor. Draai ze met de hand vast. Ik zie ze dat wel eens doen met een slagaccumachine. Ja dan kan je de schroef doordraaien.
Groen mdf is "watervast" mdf dus normaal een beter kwaliteit. Doe eerst een test op een afvalstukje.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.160
1.957
Klein-Brabant, Vlaanderen
De betreffende boormal blijkt geschikt voor het boren van de gaten voor het Hettich 'Fix' systeem. Waar je het scharnier op klemt, ipv met schroeven vastmaakt.
Nu men vraag... heeft iemand ervaring met dit systeem en 18mm MDF platen? Het zijn de groene MDF platen van de bouwmarkt. Dus geen super kwaliteit...
Is dit 'Fix' systeem geschikt voor zulke MDF platen? Of zou dit snel slijten en het scharnier loszetten in de plaat? Voor dit laatste vrees ik wel een beetje eerlijk gezegd.
En daarboven de mogelijkheid dat de boormal mogelijks niet zo fijn werkt in MDF. De forstner boor is naar het schijnt van matige kwaliteit, wat voor MDF voor wat frustraties kan zorgen weer.
die boormal is het equivalent van de ecodrill van blum
die hettich fix werkt volgens hetzelfde principe als de clip top inserta van blum
ik gebruik enkel die omdat de scharnieren dan automatisch haaks op de rand staan
schroeven is een heel gedoe + na een paar keer de scharnieren in&uit pakken ze niet meer
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.716
2.574
Gaanderen

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
De fix scharnieren van Hettich doen het uitstekend in MDF. Ik heb laatst deuren die ik jaren geleden inhing teruggezien. Die zitten nog steeds goed. Die met de euro schroef bevestiging moet ik daarentegen nog wel eens repareren.

Groet,
CC
 
  • Leuk
Waarderingen: DDragon80

DDragon80

Actieve deelnemer
12 okt 2019
31
17
Bedankt allen voor de feedback. Ik heb ondertussen de 'fix' scharnieren besteld (en reeds geleverd).
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.