Help: kromme deuren?

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Ik heb een kast gemaakt met melaplex deuren. Berken multiplex met een melamine toplaag. Twee deuren willen echter niet sluiten. Eén niet aan de onderkant en één niet aan de bovenkant. Ik heb er al een deurrechter ingezet maar dat helpt niet (genoeg). Ik denk aan spanning in de plaat multiplex. De deuren komen uit dezelfde plaat.
Het corpus staat perfect in één vlak. Ik heb een deur van de kast ernaast er in gehangen: deze sluit wel netjes. Er zitten per deur vier zelfsluitende, stelbare scharnieren aan. Daarmee stel ik het probleem er ook niet uit.
Zie ik iets over het hoofd? Of is nieuwe deuren maken de enige optie?

Groet,
CC
 

Bijlagen

  • IMG_4745.JPG
    IMG_4745.JPG
    40,3 KB · Weergaven: 73
  • IMG_4746.JPG
    IMG_4746.JPG
    42,6 KB · Weergaven: 74
Laatst bewerkt:

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Ik heb een kast gemaakt met melaplex deuren. Berken multiplex met een melamine toplaag. Twee deuren willen echter niet sluiten. Eén niet aan de onderkant en één niet aan de bovenkant. Ik heb er al een deurrechter ingezet maar dat helpt niet (genoeg). Ik denk aan spanning in de plaat multiplex. De deuren komen uit dezelfde plaat.
Het corpus staat perfect in één vlak. Ik heb een deur van de kast ernaast er in gehangen: deze sluit wel netjes. Er zitten per deur vier zelfsluitende, stelbare scharnieren aan. Daarmee stel ik probleem het er ook niet uit.
Zie ik iets over het hoofd? Of is nieuwe deuren maken de enige optie?

Groet,
CC
Ik ben bang dat het andere deuren maken wordt.
Kun je niet beter gewoon spaanplaat of MDF met dezelfde toplaag gebruiken, dat is stabieler?
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Ik ben bang dat het andere deuren maken wordt.
Kun je niet beter gewoon spaanplaat of MDF met dezelfde toplaag gebruiken, dat is stabieler?
Daar ben ik ook bang voor. MDF was ook mijn idee. Maar de uitstraling van de laagjes Berken heeft in eerste instantie prioriteit gehad. En ik heb geen kantenlijmer dus dan moet ik de afwerking van de kanten uitbesteden.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Daar ben ik ook bang voor. MDF was ook mijn idee. Maar de uitstraling van de laagjes Berken heeft in eerste instantie prioriteit gehad. En ik heb geen kantenlijmer dus dan moet ik de afwerking van de kanten uitbesteden.
Paar deuren zijn prima met de hand te doen hoor. Contactlijm, even frezen en indien nodig nabewerken met een scherpe beitel.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Het kan er ook aan liggen dat de scharnieren/scharnierpotten niet precies genoeg uitgevoerd zijn. Ik bedoel dus voornamelijk op de verticale as, de horizontale afwijkingen laten zich immers prima nastellen.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Het kan er ook aan liggen dat de scharnieren/scharnierpotten niet precies genoeg uitgevoerd zijn. Ik bedoel dus voornamelijk op de verticale as, de horizontale afwijkingen laten zich immers prima nastellen.
Dat is ook een goed punt om te onderzoeken. Maar hoe kom ik daar achter? Deze scharnieren laten zich ook verticaal nastellen, (±2mm). Daarmee krijg ik de deuren helaas ook niet recht. En ook met twee scharnieren los blijft het probleem. Ze zijn met een boormal geboord op een aftekenlijn die is overgenomen van één en hetzelfde maatlat waarmee ik ook de scharnierplaten in de corpussen heb uitgezet. Dus iets verschil kan er zijn. Maar niet zoveel daar ik het er niet uit zou moeten kunnen stellen zou ik denken. Maar ik kan natuurlijk iets over het hoofd zien.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Paar deuren zijn prima met de hand te doen hoor. Contactlijm, even frezen en indien nodig nabewerken met een scherpe beitel.
Dat is ook weer waar. Maar zoals gezegd was de wens om de laagjes berken te zien in eerste instantie wat deze keuze bepaalde. Dat zal ik in de toekomst anders doen denk ik😏
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Even een update: Uit een nieuwe plaat nieuwe deuren gemaakt. Het probleem is aanzienlijk verminderd maar niet helemaal weg. Dus: Zou er (ook) een andere oorzaak zijn? zoals vermeld kan ik de de deuren van de kast ernaast er in hangen en sluiten deze wel. En als ik de "kromme" deuren in de kast ernaast hang sluiten ze daar niet volledig.
Ik heb ook de nauwkeurigheid van de scharnierplaatsing onderzocht. Ik kan de deuren met vier scharnieren zonder wringen of nastellen in alle vier de scharnierplaten klikken. Als ik de maatlat waarmee ik de potscharnieren uitgezet heb naast de scharnierplaten houdt ligt alles keurig op de lijntjes. Kan ik nog iets anders controleren?
Nog te onderzoeken: de deuren zijn push-to-open uitgevoerd. Met zelfsluitende scharnieren en een drukker die je een klein stukje moet indrukken om de deur open te laten gaan. Zonder deze drukker is het probleem weer 1 mm kleiner omdat er iets ruimte achter de deur blijft om de opener te kunnen bedienen (als dat duidelijk is?). Maar ik twijfel of ik hier nog iets te winnen heb.

De kortste klap lijkt mij een greepje monteren en een magneetsluiting toepassen. Dat is waarschijnlijk voldoende om de deurtjes mooi vlak te laten sluiten. Maar het voelt ook een beetje als valsspelen.
Iemand nog een idee?

Groet,
CC
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Even een update: Uit een nieuwe plaat nieuwe deuren gemaakt. Het probleem is aanzienlijk verminderd maar niet helemaal weg. Dus: Zou er (ook) een andere oorzaak zijn? zoals vermeld kan ik de de deuren van de kast ernaast er in hangen en sluiten deze wel. En als ik de "kromme" deuren in de kast ernaast hang sluiten ze daar niet volledig.
Ik heb ook de nauwkeurigheid van de scharnierplaatsing onderzocht. Ik kan de deuren met vier scharnieren zonder wringen of nastellen in alle vier de scharnierplaten klikken. Als ik de maatlat waarmee ik de potscharnieren uitgezet heb naast de scharnierplaten houdt ligt alles keurig op de lijntjes. Kan ik nog iets anders controleren?
Nog te onderzoeken: de deuren zijn push-to-open uitgevoerd. Met zelfsluitende scharnieren en een drukker die je een klein stukje moet indrukken om de deur open te laten gaan. Zonder deze drukker is het probleem weer 1 mm kleiner omdat er iets ruimte achter de deur blijft om de opener te kunnen bedienen (als dat duidelijk is?). Maar ik twijfel of ik hier nog iets te winnen heb.

De kortste klap lijkt mij een greepje monteren en een magneetsluiting toepassen. Dat is waarschijnlijk voldoende om de deurtjes mooi vlak te laten sluiten. Maar het voelt ook een beetje als valsspelen.
Iemand nog een idee?

Groet,
CC
Weer uit berken? Dan hoop ik dat het probleem niet erger wordt.
De plaat moet zelf vlak zijn en blijven en dat is met berken niet vanzelfsprekend, scharnieren gaan je probleem niet oplossen, die houden maar 1 kant in toom.
 

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Weer uit berken? Dan hoop ik dat het probleem niet erger wordt.
De plaat moet zelf vlak zijn en blijven en dat is met berken niet vanzelfsprekend, scharnieren gaan je probleem niet oplossen, die houden maar 1 kant in toom.
Ja weer uit berken... Het was dat, of alle (7) andere deuren vervangen. Maar het is wel meteen de laatste keer dat ik dit materiaal gebruik. Volgens de leverancier is het een "mooie vlakke plaat, uitstekend geschikt voor meubelwerk". Maar niet voor deurtjes dus😏
 
  • Leuk
Waarderingen: Emilio

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.449
397
Dordrecht
Ja weer uit berken... Het was dat, of alle (7) andere deuren vervangen. Maar het is wel meteen de laatste keer dat ik dit materiaal gebruik. Volgens de leverancier is het een "mooie vlakke plaat, uitstekend geschikt voor meubelwerk". Maar niet voor deurtjes dus😏
Vervelend, ik heb het tot nu toe vaker fout dan goed zien gaan. Snap dat je niet alles gaat vervangen, maar evengoed wel balen...
 
Laatst bewerkt:

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Vervelend, ik heb het tot nu toe vaker fout dan goed zien gaan. Snap dat je niet alles gaat vervangen, maar evengoed wel balen...

Balen is het zeker. En ik kan mij er nog niet bij neerleggen maar voor nu is het is te doen en gaan we het zo laten. Ondertussen ga ik op zoek naar alternatieven met deze uitstraling. Om dit soort situaties in de toekomst te voorkomen.
In ieder geval dank voor het meedenken!

Groet,
CC
 

hahnwerke

Actieve deelnemer
13 feb 2017
158
63
Berken multiplex deuren is een grote gok. Met kleinere deurtjes durf ik het vaak wel aan, maar met grote gaat het gewoon per definitie mis. Het is prima te gebruiken voor corpussen, omdat je ook eventueel aanwezige torsie eruit trekt. Bij deuren lukt dat je natuurlijk niet omdat die in het midden in de vrije ruimte hangt. Beter is het inderdaad om een met berken gefineerde MDF plaat te gebruiken en, als je echt de multiplex-look wilt behouden, daar berken multiplex kantenband op te verlijmen met contactlijm.

Het probleem is vaak dat platen licht getordeerd zijn, en dat is nu precies de meest vervelende/onmogelijke vervorming om eruit te kunnen stellen. Een holle of bolle deur gaat nog wel.

Rick
 
  • Leuk
Waarderingen: jorisvh

ccrider

Actieve deelnemer
24 jan 2011
179
18
Beusichem (Betuwe)
Berken multiplex deuren is een grote gok. Met kleinere deurtjes durf ik het vaak wel aan, maar met grote gaat het gewoon per definitie mis. Het is prima te gebruiken voor corpussen, omdat je ook eventueel aanwezige torsie eruit trekt. Bij deuren lukt dat je natuurlijk niet omdat die in het midden in de vrije ruimte hangt. Beter is het inderdaad om een met berken gefineerde MDF plaat te gebruiken en, als je echt de multiplex-look wilt behouden, daar berken multiplex kantenband op te verlijmen met contactlijm.

Het probleem is vaak dat platen licht getordeerd zijn, en dat is nu precies de meest vervelende/onmogelijke vervorming om eruit te kunnen stellen. Een holle of bolle deur gaat nog wel.

Rick
Ha Rick,

Je vat mooi samen waar ik nu tegen aan loop. Mijn ervaring met Berken en kleinere deuren is inderdaad prima. en de grotere de ik gemaakt heb zijn altijd voorzien geweest van een sluiting. Dat scheelt aanzienlijk in het, in ieder geval visueel, recht houden van de deur.
In de toekomst zal ik mij niet weer laten verleiden tot het gebruik in een toepassing zoals hierboven beschreven om precies de reden die jij aanhaalt: de tordering van de plaat is er met geen mogelijkheid uit te stellen. Ook een deurrechter helpt bij deze vervorming niks.
Ik ben in ieder geval blij dat het niet alleen aan mij ligt😏

Groet,
CC
 
Laatst bewerkt:

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.778
746
Enschede, Twente
Een vriend en ik (ver)bouwden in dezelfde periode, nu zo’n twintig jaar geleden. Zijn kasten allemaal voorzien van berken multiplex deuren en deurtjes. Bij mij mdf met edelfineer (Oregon Pine). Mijn vriend heeft in één kamer de deurtjes al laten vervangen en spaart voor de rest. Bij mij is alles nog net zo recht en strak als bij oplevering.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.