Heeft Parkside nu ook een Rotex in het assortiment?

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ivm de nen 3140 mag je geen stekker meer aan een snoer zetten.
Ik weet het, het is muggenziften.

De NEN 3140 zegt niet dat je geen stekker meer aan een snoer mag zetten.
Deze NEN norm maakt ook geen onderscheid tussen specifieke typen stekkers, een gegoten stekker aan een snoer die je aan een machine vast zet of zo'n stekker die je zelf vast schroeft aan een snoer.

De norm benadrukt wel dat werkzaamheden aan elektrische installaties en apparatuur moeten worden uitgevoerd door personen die daartoe voldoende bekwaam zijn (vakbekwaam of voldoend onderricht persoon). Dit houdt in dat het aanbrengen van een stekker aan een snoer moet gebeuren door iemand die kennis heeft van zaken en zich bewust is van de veiligheidsrisico’s en de juiste procedures volgt om deze werkzaamheden veilig uit te voeren.

Dit betekent dat als je bekwaam bent, je nog steeds een stekker aan een snoer mag zetten, mits je de juiste procedures volgt en de veiligheidseisen in acht neemt die door NEN 3140 worden gesteld.

Bekwaamheid, daar zit het in, dit ben je als je de juiste opleiding hebt gehad en of certificaat heeft, VP of VOP.
Ik ben ze beide niet, maar ik werk al jaren met flinke ampères, leg mijn eigen groepenkasten aan, groepen enzovoort. Dit omdat ik het beter kan dan die knuppels van tegenwoordig die over de vloer komen en waardoor we bijna een keer zijn afgefikt, draden te ver afstrippen, 2 400v groepen in een doos uit laten komen, de dunne bedrading gebruiken achter een 64A automaat en ga nog maar even door.

Ik volgt heel strikt de NEN norm en anders gebeurt het gewoon niet.
Een snoertje vervangen aan een machine is wel heel erg doorgeschoten met de NEN 3140
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Ik heb/had de papieren om keuringen te doen. Stelt trouwens niets voor dat papiertje. En als ik het goed onthouden heb mag een elektricien wel een stekker eraan zetten. Daar tegenover staat dat je alles waar een aangezette stekker aanzit moet afkeuren. Dat is dus al een tegenstelling. Als iemand er een nieuw aansluitsnoer aanzet kan ik dat niet zien. En er stond in ieder geval niet in de norm dat je de machine moet openschroeven. Snoer aanzetten kost best nog wel wat tijd. Machines openen gaat prima maar het in elkaar zetten is soms echt lastig. Bij hele oude machines is het vaak veel makkelijker.
 

Martijn1990

Nieuw lid
14 jan 2024
4
2
Almelo
Ben reuze benieuwd hoe deze bevalt qua trillingen na een kwartiertje schuren. Prestaties geloof ik wel met zoveel kracht (en goed schuur materiaal)

Ik heb nu een gewone excenter (DeWalt DWE6423) en die is erg trillings arm. Mijn oude schuurmachine (een Bosch PSM160) zorgt voor gevoelloze handen na een tijdje schuren.

Wat ik me wel serieus afvraag en echt geen flauw idee van heb; is het enigszins schadelijk voor je handen/armen als je regelmatig gevoelloze handen hebt van het schuren?
Jazeker, zie hieronder. Heb het even overgenomen van Volandis:

Naarmate werknemers vaker en langer met trillend
handgereedschap, zoals boor-, zaag-, frees-, slijp-
en schuurmachines werken, neemt het risico van
gezondheidsschade door trillingen toe. Uit onderzoek is
gebleken dat bij een hoge blootstelling aan hand-armtrillingen
de kans op schade aan de bloedvaten en zenuwen van de
vingers toeneemt. Ook leidt een hoge blootstelling tot
gewrichtsklachten en kan het vervroegde slijtage van het pols-,
elleboog- en schoudergewricht veroorzaken.
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
260
109
Noardeast-Fryslân
Had hem ook al gezien en wat onderzoek gedaan. Lijkt voor mij het meest op een Bosch Blauw GET 75-150.
Met dezelfde 2 nadelen: koolborstels en (mede daadoor?) zwaar, nl. 2,6 kg.
Maar als hij het voor een fractie van de prijs (65 vs rond 400 euro en met 5 jr garantie) net zo goed doet (of in de buurt komt) blijft het een koopje.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Naarmate werknemers vaker en langer met trillend
handgereedschap, zoals boor-, zaag-, frees-, slijp-
en schuurmachines werken, neemt het risico van
gezondheidsschade door trillingen toe.
Heel lang geleden kwam ik nog wel eens bij Bruel & Kjaer in Denemarken. Die doe veel aan trillingsmetingen. Daar kregen we een keer een electrisch apparaat in handen en vervolgens werd er een stroboscoop aan gezet. Je zag de aderen in je arm hen en weer dansen. Veel delen van ons lijf hebben een resonantiefrequentie van ca. 50Hz. Alle electrische aandrijvingen stoten die aan, want netfrequentie. (ik ben geen arts dus ik zeg niet dat het daarom goed of slecht of niet is)
 
  • Leuk
Waarderingen: DannyL

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.