Handgreep maken

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
Beste Houtbewerkings,

Kan iemand me toelichten hoe je deze hand grepen kunt maken?

kast.jpg

Of de benaming van zo'n handgreep

Groeten,
Jacob
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor bijenkasten wordt het o.a. op deze manier gedaan. We voorzichtig want je belast het zaagblad in een richting waarvoor het niet gemaakt is. Een ouderwetse handzaag met 3.2 mm blad lijkt me ook iets safer dan de moderne met die flinterdunne bladen.


jaap
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.291
232
't hoofd van Overijssel
Voor bijenkasten wordt het o.a. op deze manier gedaan. We voorzichtig want je belast het zaagblad in een richting waarvoor het niet gemaakt is. Een ouderwetse handzaag met 3.2 mm blad lijkt me ook iets safer dan de moderne met die flinterdunne bladen.


jaap
Zou zelf nog een stapje verder gaan. Deze hele methode als je inderdaad wel ervaring hebt. Zaag staat nu ingesteld op zeven graden voor de correctie van de helling. Dan krijgt het handvat een recht bovenkant.

Als je de zaag op 27 graden instelt en pas na de vorige methode is je boven kant 20 graden schuin naar binnen, Besef mij nu dat het niet nodig is omdat het grepen zijn voor op te tillen. Maar bij een lade zou dat wel handig zijn....
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.069
1.699
Terkaple
www.woodworking.nl
Ja, klopt Jeroentje. Er over nadenkend zou je met een soortgelijk malletje het ook kunnen maken met een lamello frees. Je kunt best breder gaan dan de frees als je de lamello frees tegen een aanslag laat lopen die de rechte bovenkant maakt. Dan krijg je misschien ook meer een komgreep zoals op de eerste foto.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Jacobh

Nieuw lid
20 nov 2009
16
1
Ik heb de handgrepen nu met behulp van een radiaalarm zaag gemaakt. zoals hier uitgelegd :
 

Gert Abbink

Nieuw lid
11 mrt 2021
23
3
Buurse
Door eerst met een rechthoekig freesje en daarna met een freesje met radius te gaan frezen.

1616582414039.png

Makkelijkste manier lijkt mij.
las dit in een ander topic.
 

jabjab

Actieve deelnemer
10 mei 2011
259
130
Leeuwarden
Ik heb de handgrepen nu met behulp van een radiaalarm zaag gemaakt. zoals hier uitgelegd :
Ik krijg wel een beetje de rillingen over het gebruik van de zaag, het losse plaatje hout in zijn handen en zijn vingers die in mijn optiek niet heel veilig geplaatst zijn. Als veiligheidskundige wordt ik daar niet heel blij van :unsure:
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.