Grab-bel-ton

EdP

Post veel
4 jan 2016
1.598
545
Steenbergen, Noord Brabant
De wederhelft (dat is degene met de groene vingers in dit huishouden;)), is de afgelopen weken wat bramen gaan temmen die zich achter in de tuin onbetamelijk aan het uitbreiden waren:rolleyes:. Voor de beeldvorming: dusdanig door de tuin aan het woekeren dat je goed moet kijken waar je loopt omdat je anders op je snuit in de struiken terecht kwam:eek:.
Ergens onder een van die bramen heeft ze een stuk boom opgegraven - een aftakking uit een van de esdoorns die we een tijd geleden hebben geveld. De schors zat er los om heen. Heeft een paar dagen onder een afdak gelegen om een beetje te drogen (want was nat van alle regen). Aangezien ik Kerst vakantie heb en dus lekker een paar dagen vrij ben (en dus flink actief in de werkplaats), kreeg ik een paar dagen geleden de geest en heb iets creatiefs met dat brok hout gedaan:D. Eerst de foto's en dan wat toelichting:
DSC_0067.jpg
DSC_0068.jpg
DSC_0070.jpg
DSC_0071.jpg
DSC_0072.jpg
DSC_0073.jpg
DSC_0075.jpg
Goed. Het is dus een schaal geworden. Aan de hand van de foto's is wel te zien hoe ik deze heb gedraaid:giggle:: De schaal zelf komt dus uit die esdoorn, daar zat aardig wat slaap in. Was toch een beetje een verassing (wel een leuke). Al met al is het een fors ding geworden: op de grootste breedte van de plaat is hij 40 cm. De schaal zelf is pakweg 24 cm diameter buitenzijde, wanddikte een mm of 8, de bodem een cm of 2 > hij moest wel een beetje stabiel staan. Toen bedacht ik me dat dit wel een leuke spelletjes bokaal kan zijn (voor al die spelletjes waarbij de spelstukken blind gepakt moeten worden tijdens het spel). In plaats van elke keer weer al die dingen omgekeerd neer te moeten leggen, storten we die nu in de " grabbelton". Maar dan moest we wel een dekseltje bij... Ik had ergens op de haardhout stapel nog een stuk essen liggen met een rare vorm: te groot voor de kachel en er zaten een paar grote gaten in. Hup, gewoon proberen....Een dekseltje kwam er wel uit. Ik moest alleen wel erg veel wegdraaien voordat ik iets gaafs over hield. Deksel was dus net te klein.....Tom Poes, verzin een list:unsure:.....
Ik had nog een klein stuk olm liggen dat al was rond gezaagd voor een klein schaaltje: hiervoor maar opgeofferd. Tegen het essen deel aan gelijmd en afgedraaid: ziehier het resultaat: ook dat stuk essen had slaap en het greepje heeft blijkbaar in de buurt van een knot gezeten: een mooi wilde tekening. Voornamelijk met de hand geschuurd en afgewerkt met danish oil. Dit is een iconisch spel stuk geworden:p....eens kijken of hij vanavond al kan worden ingewijd.
 
  • Leuk
Waarderingen: Henk H

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.