Gezocht Lens, Loep, Optiek....................

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Ik zoek alleen een (mij) lens om dit te kunnen maken. Ik heb hout genoeg liggen hiervoor. Ik ben er helemaal klaar mee om voor de keurmerken 500 euro te gaan betalen of een sponsor te vinden die daar geen moeite mee heeft.

Dus ik denk aan iets van 150 a 200 mm en 10 mm dik. Heb al wat gezocht en op Allie kom ik niet verder dan 50 mm max. Verder weinig gevonden. De omschrijving is "hardhouten staander met vergrootglas in DHPE ring".

1710171708192.jpeg
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Je zou zoiets als donor kunnen gebruiken.
De beschrijving meldt dat het een glazen lens is.
Het nadeel van deze is en de diverse handloepjes dat je de dikte van het glas niet weet. En omdat het in de openbare ruimte komt wil ik wel een stevige hebben. Heb namelijk hier wel een paar kleine slopertjes lopen die weinig respect hebben voor wat er staat.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Het nadeel van deze is en de diverse handloepjes dat je de dikte van het glas niet weet. En omdat het in de openbare ruimte komt wil ik wel een stevige hebben. Heb namelijk hier wel een paar kleine slopertjes lopen die weinig respect hebben voor wat er staat.
Dan zou ik die eerst maar eens opvoeden:)
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Dan zou ik die eerst maar eens opvoeden:)
Opvoeden van kinderen in openbare ruimte is dat de taak van de buurman ?? Doe het al jaren en het gaat mij best goed af. Alleen zijn er een paar exemplaren die in de genen het slopers gen hebben. Ik heb laatst maar weer eens 112 gebeld of ze even wat ID bewijzen konden komen opnemen. De voetafdrukken zaten halverwege mijn voordeur. Maar ze komen ook vriendelijk langs omdat ze even willen opruimen in de buurt. En als er eens handjes nodig zijn na een storm om takken te rapen dan zijn ze er ook.
Maar de ervaring leert dat als iets stuk kan het ook gebeurd. Dus hufterproof is wel het idee achter de meeste projecten als het maar even kan. Dan hoef je ook niet te ergeren als het weer stuk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Pas op met dit soort dingen buiten. Een vergrootglas wordt niet voor niets ook wel brandglas genoemd. Glazen flessen met een beetje water erin zijn een gekende oorzaak van bosbrand. Als het in een parkje staat met tegels eromheen en een kind krijgt een brandwondje op zijn hand dan geneest dat wel weer, maar oogschade als het door de lens tegen de zon in kijkt is serieuzer. Gaatjes in handtasjes en kleding zijn nog het minste probleem.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
Pas op met dit soort dingen buiten. Een vergrootglas wordt niet voor niets ook wel brandglas genoemd. Glazen flessen met een beetje water erin zijn een gekende oorzaak van bosbrand. Als het in een parkje staat met tegels eromheen en een kind krijgt een brandwondje op zijn hand dan geneest dat wel weer, maar oogschade als het door de lens tegen de zon in kijkt is serieuzer. Gaatjes in handtasjes en kleding zijn nog het minste probleem.
Dank voor je reactie. Hier hadden we inderdaad ook al bij stil gestaan. Het feit dat het dus ook in de catalogus staat van een leverancier maakt dat het wel mogelijk is. Maar we zullen de eerste tijd het goed in de gaten houden. Vooral de zomer periode.
 

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Er staat heel veel in catalogi, meestal ook dat elke toepassing op eigen verantwoordelijkheid is. Bovendien is in je vraag besloten dat de lens die je toe wilt passen niet die van hen is.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Het feit dat het dus ook in de catalogus staat van een leverancier maakt dat het wel mogelijk is. Maar we zullen de eerste tijd het goed in de gaten houden. Vooral de zomer periode.
Het feit dat het in een catalogus staat, betekent dat er zeer waarschijnlijk (zo niet noodzakelijk) ook een keurmerk aan hangt dat het veilig is voor verkoop voor het bedoelde gebruik.
Dat keurmerk is niet goedkoop, nee. Maar als je het ontwerp klakkeloos overneemt, weet je niet welke ontwerpkeuzes er zijn gemaakt om aan de (veiligheids)eisen voor een keurmerk te voldoen. Zo ook welke lens er is gekozen om gevaarlijk breken, of nog gevaarlijkere hoge intensiteit van zonlicht, te voorkomen.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

Efvee

Actieve deelnemer
9 jun 2021
725
288
RegioRotterdam
Kan, maar wat en hoe? De wet van Snellius (lichtbreking) werkt gewoon.
Stel je niet te veel voor van keurmerken. Keurmerken zijn er alleen om de fabrikant te dekken. CE certifikatie gaat alleen over de verhandelbaarheid binnen de EU. Niets is zo gevaarlijk als blind varen op een 'goedkeuring' zonder de achtergrond en basis daarvan na te gaan.
Ik heb 26 jaar in de technische certificatie gewerkt, dus ik denk dat ik enig idee heb waarover ik praat.
 

michelb_ww

Actieve deelnemer
1 feb 2022
79
34
Waddinxveen
Brand door de lens is eenvoudig uit te sluiten door wat ontwerp- en plaatsing keuzes te maken. Het wordt pas gevaarlijk in de buurt van het bandpunt wanneer er direct

De lenzen uit de link waar ik naar verwijs hebben een brandpuntafstand van 650, 700 en 900 mm. Met de juiste hoogte van de paal en de juiste vatting kun je voorkomen dat de lichtbundel convergeert in het brandpunt.

Mijn grootste hobby is niet hout, maar ATM.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
363
122
Stel je niet te veel voor van keurmerken. Keurmerken zijn er alleen om de fabrikant te dekken. CE certifikatie gaat alleen over de verhandelbaarheid binnen de EU. Niets is zo gevaarlijk als blind varen op een 'goedkeuring' zonder de achtergrond en basis daarvan na te gaan.
Nee, heilig zijn ze zeker niet en keurmerken garanderen geen volledige veiligheid. Maar tenminste zijn basis veiligheidsaspecten afgedekt. Precies zoiets als @michelb_ww aanhaalt, ontwerpen zodat het licht niet kan convergeren.
(Ik zit aan de ontwerpkant, maar met iets minder jaren ervaring nog dan jij ;-) ).

@JPAJS Wat is het doel van dit object? Ik neem aan dat het bedoelt is om als vergrootglas te gebruiken voor (jonge) onderzoekers?
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.283
220
't hoofd van Overijssel
@JPAJS Wat is het doel van dit object? Ik neem aan dat het bedoelt is om als vergrootglas te gebruiken voor (jonge) onderzoekers?
Dit wordt verkocht als een speelaanleiding toestel voor in de openbare ruimte als speeltuinen of kindertuinen. Speelaanleiding geeft aan dat er jaarlijks geen keuring na plaatsen nodig is.
Het is bedoelt inderdaad om kinderen te laten zien hoe mooi natuur is en ze te stimuleren om op ontdekking te gaan. Alternatief vergelijk is het insectenpotje, hoop plastic met een lensje er boven op.

1710347227586.jpeg
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.988
814
Omgeving Leiden
Opvoeden van kinderen in openbare ruimte is dat de taak van de buurman ?? Doe het al jaren en het gaat mij best goed af. Alleen zijn er een paar exemplaren die in de genen het slopers gen hebben. Ik heb laatst maar weer eens 112 gebeld of ze even wat ID bewijzen konden komen opnemen. De voetafdrukken zaten halverwege mijn voordeur. Maar ze komen ook vriendelijk langs omdat ze even willen opruimen in de buurt. En als er eens handjes nodig zijn na een storm om takken te rapen dan zijn ze er ook.
Maar de ervaring leert dat als iets stuk kan het ook gebeurd. Dus hufterproof is wel het idee achter de meeste projecten als het maar even kan. Dan hoef je ook niet te ergeren als het weer stuk is.
Misschien maakt het dan verschil als je de slopertjes laat helpen bij het maken en uitvoeren van het project?
Ik mol soms ook wel eens wat, maar dat komt dan voort uit nieuwsgierigheid: -)
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.