Frees met Frees lift Combi advies voor gitaarbouwer.

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Het is de Triton TRA001geworden.

Allemaal erg bedankt voor jullie input.
Denk dat ik in eerste instantie de inlegplaat zelf probeer te maken, als dat niet naar tevredenheid is koop ik als nog een inlegplaat.

Waarom toch voor Triton:
- Ingebouwde lift - dus alleen inlegplaat nodig.
- 2.400 00 W - voor bodies frezen
- 12mm spantang
- Goede reviews online (o.a. van gitaarbouwer Ben Crowe)
- En alle goede ervaringen van iedereen hier.

Inlegplaten die ik heb gevonden zijn:
- Rockler - Fenol freesplaat voor Trion - 65,- op toolstream.com
- Freestafel inlegplaat 230 x 305 mm aluminium - 86,90 op baptist.nl
- Sauter insert plate ELP1.0-TRI - 130,42 op sautershop.com
- MarMan Tools IP2.0K-TRI - 151,22 op gereedschappro.nl
- Sauter insert plate ELP2.0 - 150,99 op sautershop.com

Met de Bosch POF1400ACE ging het ook met de hand en zoals Rizz laat zien is het ook mogelijk deze in te bouwen. Fijne frees en als je wilt beginnen met gitaarbouwer kan ik hem zeker aanraden.

Nogmaals bedankt iedereen!
 

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Ik begrijp de combo niet zo goed.

De Frees kost los €319.- (gratis verzonden) de plaat €150,- .
Een totaal van €469.-

Plus 9 euro verzend kosten voor de plaat, maar de plaat van Marman is ook voor 150.- te vinden zonder verzendkosten.

Link frees toolstation.nl

Mis ik iets, krijg je nog andere dingen erbij in de combi van sauter?
 

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Even kijken:

---------

Dit is wat je krijgt bij Sauter als set:
  • 1x Triton router TRA001 (incl. height fine adjustment),
  • 1x sauter insert plate ELP2.0-TRI,
  • Mounting screws
Totaal €527,34 inclusief BTW

---------

Bij Toolstation of bij Amazon.nl kost de Triton TRA001 €319,- inclusief BTW
De verzendkosten zijn inclusief.

De plaat kost bij Sauter €156,94 inclusief BTW en verzendkosten
  • Insert plate ELP2.0,
  • 2x reduction plates (32 and 68 mm),
  • fixing screws,
  • levelling screws,
  • mounting instructions
Totaal is dat €475,94

---------
Dat is een besparing van €51,40
Het is inderdaad beter om je eigen combo te maken lijkt er op.

Als je kiest voor de Sauter plaat, let er op dat je wel de juiste neemt met de juiste gaten.
Deze dus --> SA-ELP2.0-TRI

Nu zie ik niet zo snel waar die zwengel vandaan komt, komt deze met de plaat mee, zit deze bij de combo set of wordt deze standaard met de router geleverd.
Ik denk het laatste, maar dat is een aanname.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ik heb inderdaad rekening gehouden met de BTW.
De router kost los bij Sauter een stuk duurder.

Mijn aanname was gebaseerd op de kleur van de zwengel, in de video wordt het duidelijk vermeld.
Een ander ding wat ik zag in de video wat een goed punt is van deze router is als hij onder de tafel hangt en je draait hem helemaal om hoog, dan wordt de router automatisch vergrendeld zodat je makkelijk de moer kan los draaien om van frees te wisselen.
Het is dus niet nodig om met een hand onder de tafel de vergrendel knop in te drukken.
Draai je de router weer omlaag, dan gaat ook de vergrendeling er automatisch weer vanaf, geweldig.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Ik dacht dat je bij de Rockler plaat het gat voor de hoogte verstelling van de Triton nog moet boren. Dat zit in iedergeval in mijn gedachte maar het is lang geleden dat ik dat gat heb geboord. Het zou dus best kunnen dat die er nu wel inzit. De triton met de rockler plaat is een prima combi. Voldoende vermogen en ik las ergens hier in dit draadje dat je voor nauwkeurig frezen een kleinere wil gebruiken. Koop de passende spantangen en deze combi werkt met alle maten. Zodra de maat van het snijgedeelte kleiner is dan de as moet je wel gaan oppassen met zwaarder materiaal. stiftfrezen 3mm met een as van 8 breken snel als er maar iets verkeerd gaat met de voeding.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Dat is wel een goed punt wat je daar opnoemt, als je dus alleen fijn werk doet, dan is deze router wellicht te zwaar.
Wat me gelijk aan het denken zette, dat stelwieltje voor het vermogen zit echt op de router.
De router onder de tafel met een kastje er omheen zal er ook voor zorgen dan je minder snel aan het wieltje gaat draaien omdat het niet echt in handbereik is.
Als ik hiermee gaat beginnen (later op dit jaar), dan was ik van plan om een start/noodstop bediening aan de buitenzijde van de tafel te monteren.
Maar ik denk dat het ook mogelijk moet zijn om instellen van het vermogen te verplaatsen op een of andere manier.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Ja, zoiets bedoelde ik ook als start/noodstop.
Maar ik zou ook graag de vermogen stelwiel willen verplaatsen naar de buitenzijde van de machine.
Ik kan er nog weinig over vinden, wordt niet snel gedaan denk ik aangezien de machine daar voor moet worden geopend.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
De Triton is inmiddels binnen.

Goed om te weten van kleine frezen! Ik ga niet super fijn. Smalste wat ik frees is 6mm voor de trussrod. Kleiner dan dat frees ik eigenlijk niet. Misschien voor inlay maar dat is werk voor de Dremel.

Er zit standaard een 12mm en een 1/2 inch spantang bij, ik heb nog een 8mm besteld zodat ik mn freesbitjes kan gebruiken die ik al had liggen.

Het viel me op dat er een soort sleutel aan een koortje bij de Triton zit, na wat zoeken vond ik dat het voor het omzeilen van de nulspanning schakelaar is. Het is een functie die ze vorig jaar hebben toegevoegd. Hier een filmpje Hoe werkten iedereen zonder deze functie met de frees in een tafel dan heeft een externe knop niet heel veel nut toch? Dan moet je na het uitzetten van de externe knop toch weer de machine aanzetten met de knop op de frees? Niet dat het heel veel moeite is maar externe knop heeft zonder deze functie weinige nut toch (wel voor snel uitzetten natuurlijk) Of mis ik iets?

Verder zag ik dat Daniel van Unquendor Guitars ook een Trion Frees gebruikt, hier bouwt hij zelf een tafel voor de frees: filmpje

Instellen van het vermogen is volgens mij zo gedaan met je hand onder de tafel. Denk voor mij niet heel belangrijk.

Zin om de frees te gebruiken. Eerst even een tafel bouwen en dan kan ik door met mijn gitaar projecten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Zet de frees na het instellen goed vast. Dat vergat ik nog wel eens. Om die reden heb ik mijn tra 001 vervangen door een AUK.
Smallere gleuven kun je prima met een schijffrees frezen. Je kunt hier veel sneller mee werken dan met een stiftfrees. Nadeel is dat je beperkt bent in de hoogte.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
544
129
Ik heb een Triton MOF001, bij het inbouwen kun je daar de zool er af schroeven en komen er een aantal draadgaten te voorschijn die je kunt gebruiken. Wellicht is dat bij deze machine ook.

Als inlegplaat gebruik ik een 6 mm. aluminium plaat van ca. 500 x 400 mm. met een gat van 25 mm.
Zie zelf (nog) niet zo het voordeel van die inlegplaten, vind ze ook vrij duur voor wat je krijgt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.699
2.570
Gaanderen
Let wel op bij mij was het een engelse schroefdraad die ik nodig had op de Triton om de plaat te bevestigen. Of dat nog steeds het geval is weet ik niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Heyman

Nieuw lid
16 mrt 2022
22
6
Naarden
Toch de Marman plaat gekocht niet de Sauter die was weer wat duurder.

Had nog een oud stuk 40mm multiplex liggen daar mee aan de slag gegaan maar eerst een template gemaakt mocht ik in de toekomst toch een ander 'tafelblad' willen hebben kan ik het gaat eenvoudig opnieuw frezen.

Blad wordt een soort verlengde van mijn werkbank.

01.jpeg
 

Bijlagen

  • 06.jpeg
    06.jpeg
    67,7 KB · Weergaven: 13
  • 05.jpeg
    05.jpeg
    143,5 KB · Weergaven: 13
  • 04.jpeg
    04.jpeg
    137,8 KB · Weergaven: 9
  • 03.jpeg
    03.jpeg
    76,4 KB · Weergaven: 9
  • 02.jpeg
    02.jpeg
    54,6 KB · Weergaven: 11
  • Leuk
Waarderingen: Ambidexterity

Ambidexterity

Actieve deelnemer
Het zal mekaar niet veel schelen in de kwaliteit/afwerking denk ik, misschien komt het wel uit dezelfde fabriek rollen.
Verder ziet het er netjes uit toch, beter dan wat ik nu hebt, dat is zeker.

Ik moet nog een aantal dingen afronden en dan ga ik beginnen aan mijn nieuw werk tafel waar de zaagmachine in komt verzonken, nu staat hij er maar een beetje op en eigenlijk te hoog.

Dan ga ik dezelfde Triton frees machine bestellen met de blauwe plaat, blauw is net iets mooier denk ik.
Ook maak ik onder de werkbank een kastje voor de afzuiging en gelijk een beetje de geluid te dempen.
De situatie die ik nu hebt maakt best wel herrie.

_ 2024-03-26 om 16.28.45.jpg

_ 2024-03-26 om 16.29.00.jpg

_ 2024-03-26 om 16.29.18.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Heyman

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.