ETS 125 vs 150

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14
Goede avond,

Tijd voor een nieuwe schuurmachine aangezien mijn Makita DOB180Z niet meer voldoet. Heb eea gelezen en tot nu toe uitgekomen op de Festool ETS 125. Graag wil ik nog even een paar dingen checken bij jullie:

- hoe is jullie ervaring met deze machine? En hoe verhoudt deze zich tot bijv. de Mirka?
- als ik het goed heb past de 150mm voet op de 125mm maar niet vice versa?
- Qua schuurpapier heb ik goede ervaringen met het groene schuurpapier van Ecotools, maar wellicht is er beter te krijgen. Hoe verglijkt dit zich bijvoorbeeld tot de hook-it van 3m?
- nog andere dingen om rekening mee te houden?

Alvast bedankt en een fijne avond :)

Groet Niels
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Als ik het goed heb, geldt dat 'uitwisselbaar' zijn van de schuurvoet enkel voor de ETS EC 125, dus daar kan een zool van de ETS EC 150 op. (Ik heb deze combi zelf.)

Of het ook voor de ETS 125 geldt (let op: zonder EC), betwijfel ik -- de interface ziet er anders uit.

In de catalogus zie ik dat de 150 mm 'Schleifteller' passen op ETS 150, ETS EC 150, LEX 150 + WTS 150/7. Die hebben allemaal een centraal schroefgat (voor SW 5), terwijl de 125 mm Schleifteller een andere interface hebben en enkel passen op de ES 125, ETS 125 en ETSC 125 (de laatste is de accu-versie).
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.773
741
Enschede, Twente
Verder: ik heb ook een Mirka Deros 5650. Die heeft standaard 125 en 150 mm voeten. Het is op zich een fijne machine, want licht, maar ik ben geen fan van de paddle die je ingedrukt moet houden.

Schuurmiddelen: er zijn hier legio woodworkers die prima ervaringen hebben met het schuurpapier van Ecotools. Als ik het me goed herinner heeft iemand het zelfs in test vergeleken met Granat en dergelijke. Consensus: de duurdere merken blijven langer scherp, maar voor de incidentele gebruiker is dat niet zo belangrijk, zeker gezien het grote verschil in prijs. Dan is er nog de kwestie van aantallen per verpakking. Bij de 'merken' kun je zelden in kleine aantallen kopen (of dat is weer navenant duurder). Koop je een range van 80 tot 320 van bijvoorbeeld Granat, dan ben je zo 180 euro kwijt, met 5 gradaties.

Zelf ben ik geen goed voorbeeld van iemand die ergens voor kiest en daar bij blijft. Ik gebruik drie systemen: Festool (Granat OG en 2), Mirka Abranet & 3M Cubitron 2. Dat ligt er denk ik vooral aan dat ik makkelijk beïnvloedbaar schijn te zijn en na het zien van een paar aanbevelingen voor het dan blijkbaar weer beste spul, dat ga kopen…
 
  • Leuk
Waarderingen: Niels1987

Niels1987

Actieve deelnemer
10 feb 2020
72
14

Bedankt Kees en Bert. Voor mij wordt het de ETS EC 125. Voorlopig lekker met Ecotools papier. Bevalt prima op mijn DTS400. Wie weet in de toekomst wat anders
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.