Elektra beckum bas 315 uitlijning probleem

wardvdb

Nieuw lid
8 apr 2024
5
0
België
Ik heb vorige week een tweedehands elektra beckum bas 315 lintzaag gekocht. Maar het lukt me niet om de zaag goed op de geleiders te krijgen. Volgens mij zit de zaag te veel naar links. Ik zie ook niet echt een mogelijkheid om deze meer naar rechts te krijgen. Iemand een idee?

De zaag zou tussen de 2 geleiders moeten en tegen het rondje erachter duwen. Maar deze loopt er gewoon links lang.

ik kan de geleiders wel naar links draaien, om hun maximum past de zaag ertussen maar dan zit hij niet meer tegen de achterste geleider. Ook als ik de onderste geleiders de zaag naar rechts duw, dan is dit nog niet voldoende.

20240405_110547.jpg20240405_110531.jpg
 

Bijlagen

  • 20240405_110451.jpg
    20240405_110451.jpg
    65,7 KB · Weergaven: 19

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Als ik er zo naar kijk, is je hele geleider blok, inclusief de hoogteverstelling getordeerd. Als je die weer goed in het spoor krijgt, dan moet het weer goed gaan.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Ik heb ook een BAS 315, waarvan ik de geleiders heb vervangen door die van de BAS 318. De geleiders op jouw machine zijn volgens mij ook niet origineel, wijken in ieder geval sterk af van wat er op mijn machine zat. Maar ze moeten ook uit te lijnen zijn.

Controleer eerst even hoe het lint ligt als je het blok in de hoogste stand zet. Als het dan wel goed is, is het alu profiel krom of moet het worden uitgelijnd in de behuizing.
Als de afwijking in beide uiterste standen bestaat, moet het hele blok naar links worden verplaatst. Dus eerst maar even kijken of de bevestiging aan het alu profiel zijdelings verstelbaar is (is origineel wel het geval).

Als ik zie hoe ver het lint naar links door het profiel loopt, is er nog een mogelijkheid. Je kunt het aluminium profiel in de behuizing losmaken en dan een paar carrosserieringen of een vulplaatje tussen profiel en behuizing plaatsen. Dit is misschien wel de beste oplossing maar wel wat sleutelwerk.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
87
36
Almen aan zee
Op je eerste foto ziet het er anders uit dan op je tweede
Maar ik denk dat als je het lint van de macine haalt,
en het er opnieuw op zet tussen de twee geleiderwieltjes,
dat je dan met een beetje fijnafstemming de boel wel goed hebt.
 

wardvdb

Nieuw lid
8 apr 2024
5
0
België
Ik heb ook een BAS 315, waarvan ik de geleiders heb vervangen door die van de BAS 318. De geleiders op jouw machine zijn volgens mij ook niet origineel, wijken in ieder geval sterk af van wat er op mijn machine zat. Maar ze moeten ook uit te lijnen zijn.

Controleer eerst even hoe het lint ligt als je het blok in de hoogste stand zet. Als het dan wel goed is, is het alu profiel krom of moet het worden uitgelijnd in de behuizing.
Als de afwijking in beide uiterste standen bestaat, moet het hele blok naar links worden verplaatst. Dus eerst maar even kijken of de bevestiging aan het alu profiel zijdelings verstelbaar is (is origineel wel het geval).

Als ik zie hoe ver het lint naar links door het profiel loopt, is er nog een mogelijkheid. Je kunt het aluminium profiel in de behuizing losmaken en dan een paar carrosserieringen of een vulplaatje tussen profiel en behuizing plaatsen. Dit is misschien wel de beste oplossing maar wel wat sleutelwerk.
Bedankt voor je info. Ik denk inderdaad dat het niet de originele geleider is. De geleider is niet af te stellen naar links en rechts zoals ik in alle documentatie zie staan en zoals jij zegt. Ik zal een tussenstukje moeten maken zodat alles een beetje meer naar links kan. Graag had ik de upgrade gekocht met 6 lagers, maar kan hem nergens goedkoper vinden dan 90 euro, en dat is me net wat te veel.
 

wardvdb

Nieuw lid
8 apr 2024
5
0
België
Als ik er zo naar kijk, is je hele geleider blok, inclusief de hoogteverstelling getordeerd. Als je die weer goed in het spoor krijgt, dan moet het weer goed gaan.
Ik denk dat dit de foto is, want alles lijkt wel nog perfect recht te zijn. Ik denk dat het niet de originele geleider is zoals Kor al aangeeft.
 

elzenmaa

Actieve deelnemer
23 nov 2014
548
130
Hoe ziet je bovenwiel er uit, om uit te sluiten dat daar niet het probleem zit.
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
Graag had ik de upgrade gekocht met 6 lagers, maar kan hem nergens goedkoper vinden dan 90 euro, en dat is me net wat te veel.
Ik schrok indertijd ook van de prijzen maar vond ze uiteindelijk zeer voordelig in Duitsland. Geen idee waarom het prijsverschil zo groot was maar bij Kömpf24 kostten ze slechts 13 euro per blok. Helaas wel 20 euro verzendkosten. Al met al dus 46 euro kwijt.
Even voor je gekeken: ze zijn nog steeds voorradig, nu voor 13,50 per blok. De linkjes:
Geleider boven
Geleider onder

Ik ben zeer tevreden over de nieuwe geleiders, ben echter met de aanpassing wel even zoet geweest. Als je besluit om deze operatie uit te voeren kan ik t.z.t. desgewenst wel wat foto's van proces en resultaat plaatsen.
 

wardvdb

Nieuw lid
8 apr 2024
5
0
België
Ik schrok indertijd ook van de prijzen maar vond ze uiteindelijk zeer voordelig in Duitsland. Geen idee waarom het prijsverschil zo groot was maar bij Kömpf24 kostten ze slechts 13 euro per blok. Helaas wel 20 euro verzendkosten. Al met al dus 46 euro kwijt.
Even voor je gekeken: ze zijn nog steeds voorradig, nu voor 13,50 per blok. De linkjes:
Geleider boven
Geleider onder

Ik ben zeer tevreden over de nieuwe geleiders, ben echter met de aanpassing wel even zoet geweest. Als je besluit om deze operatie uit te voeren kan ik t.z.t. desgewenst wel wat foto's van proces en resultaat plaatsen.
Je bericht te laat gelezen, ik heb ondertussen deze besteld:
De verkoper wilde de kosten delen, heb dus maar 45 euro betaald. Er zit ook een template bij om gaten te boren en op youtube kan ik een filmpje vinden hoe het geplaatst moet worden.

Bedankt voor alle info!
 

wardvdb

Nieuw lid
8 apr 2024
5
0
België
Ik schrok indertijd ook van de prijzen maar vond ze uiteindelijk zeer voordelig in Duitsland. Geen idee waarom het prijsverschil zo groot was maar bij Kömpf24 kostten ze slechts 13 euro per blok. Helaas wel 20 euro verzendkosten. Al met al dus 46 euro kwijt.
Even voor je gekeken: ze zijn nog steeds voorradig, nu voor 13,50 per blok. De linkjes:
Geleider boven
Geleider onder

Ik ben zeer tevreden over de nieuwe geleiders, ben echter met de aanpassing wel even zoet geweest. Als je besluit om deze operatie uit te voeren kan ik t.z.t. desgewenst wel wat foto's van proces en resultaat plaatsen.
De blokken die je doorstuurde zijn precies voor de BAS 318, passen deze dan ook op de BAS 315?
 

Kor

Post veel
10 jun 2012
1.201
564
De blokken die je doorstuurde zijn precies voor de BAS 318, passen deze dan ook op de BAS 315?
Niet direct. Zoals gezegd, ik ben wel even zoet geweest met het aanpassen van de machine. Maar ik vond het ontwerp van de 318-geleiders zoveel beter doordacht dat ik de uitdaging maar ben aangegaan. Ik móest ook wel iets ondernemen want de oude geleiders (materiaal: zamac) vielen van ellende uit elkaar.
Mijn lintzaag zaagt nu eindelijk recht als het moet en zaagt bochten zonder noemenswaardige koersafwijkingen. En een prettige bijkomstigheid: door de aanpassingen heb ik nu bijna 18 cm zaaghoogte.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.