Eikenhout iets geler maken.

Jessy27

Nieuw lid
16 mei 2023
5
0
Waspik
Goedemiddag,

Ik heb deze onbehandelde eiken tafel gekocht die ik zelf met Skylt ga behandelen. Ik vind hem ten opzichte van andere meubelen in de woonkamer iets te licht. Is er iets wat ik kan doen waardoor de tafel iets geler wordt?

20230513_170248.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Je zou ipv Skylt iets anders kunnen overwegen. Osmo Hardwax olie geeft wat meer kleur en tekening aan het hout. Voor een tafel zou ik 3 lagen doen dat geeft ruim voldoende bescherming en het voelt ook fijner aan.
Wij hebben Skylt op de parketvloer en op een blad in de keuken. Voor de vloer is het wel praktisch maar voor het keukenblad ga ik het niet weer doen. Ben ook wel een fan van olie en was.... en schellak!

Om dit blad donkerder te maken zou je het kunnen beitsen, of er een schaaltje ammonia in de buurt kunnen zetten. Dat laatste in een liefst afgesloten ruimte. Wel even experimenteren om het juiste effect te krijgen.

jaap
 

Jessy27

Nieuw lid
16 mei 2023
5
0
Waspik
Wij hebben Skylt op de parketvloer en op een blad in de keuken. Voor de vloer is het wel praktisch maar voor het keukenblad ga ik het niet weer doen.

jaap
Hoezo niet? Wij hebben het op een barblad in de keuken en ik vind het geweldig. Het zit er nu vijf jaar op dus daarom wil ik de gekochte tafel zelf behandelen. Dan kan het keukenblad ook gelijk weer mee.
 

Jessy27

Nieuw lid
16 mei 2023
5
0
Waspik
Je zou ipv Skylt iets anders kunnen overwegen. Osmo Hardwax olie geeft wat meer kleur en tekening aan het hout. Voor een tafel zou ik 3 lagen doen dat geeft ruim voldoende bescherming en het voelt ook fijner aan.
Ben ook wel een fan van olie en was.... en schellak!

jaap
Ik heb de Skylt helaas al aangeschaft.... Beschermt die hardwax olie net zo goed als Skylt tegen kringen/vlekken etc.?
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.238
535
Eanske
ingoogni.nl
Geen idee of dit kan, een laagje gekookte lijnolie als eerste en dan je afwerkprodukt?

Heel dun laagje olie anders heb je de kans dat het bruin wordt, of "geklaarde" kleurloze lijnolie mengen met een beetje standaardversie. Altijd proefstukjes maken.

Anders een heel icht ingekleurde (water)beits als eerste?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ik heb de Skylt helaas al aangeschaft.... Beschermt die hardwax olie net zo goed als Skylt tegen kringen/vlekken etc.?
Ja, dat denk ik wel. Het is ontwikkeld voor vloeren. Ik ben meer fan van olie, 2K lak is mij te plastic. Als ik echt iets met hoogglans nodig heb gebruik ik wel lak. Met olie haal je echt het mooiste uit het hout, althans dat vind ik.
Maar als je tevreden en blij bent met het aardblad en het blad in de keuken, dan moet je het weer gebruiken.

jaap
 

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
286
130
55
Luzy Saint Martin
Zet ‘m een dag of wat in de zon en je zal zien dat de kleur wat geliger wordt. Daarna afwerken.
Maar je beste optie is om eerst een waterbeits op te brengen, iets in oud grenen ofzo, en daarna af te werken
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.074
395
skylt kan je niet met lak vergelijken naar mijn mening.
Het eindresultaat is een vrijwel onbehandelde look ook als je met je vingers "kijkt" al hangt dat ook enigszins van de houtsoort af.

als je met waterbeits kleurt zit de kleur in het hout niet op het hout dat maakt veel verschil.
 

BertBeekmans

Actieve deelnemer
14 okt 2016
30
7
Haarsteeg
Goedemiddag,

Ik heb deze onbehandelde eiken tafel gekocht die ik zelf met Skylt ga behandelen. Ik vind hem ten opzichte van andere meubelen in de woonkamer iets te licht. Is er iets wat ik kan doen waardoor de tafel iets geler wordt?

Bekijk bijlage 131344
Ik heb dit al eens vaker opgelost met verdunde waterbeits. Even kijken op de onderkant van je blad wat het resultaat is. Wat meer verdunnen, langer inwerken, etc. Daarna droogwrijven en laten drogen. Daar kan de Skylt zonder probleem overheen.
 

Jessy27

Nieuw lid
16 mei 2023
5
0
Waspik
Bedankt voor alle reacties! Hij staat een groot deel van de dag in de zon dus ik ga eerst maar eens kijken wat dat doet. Zou hij ook nog bijkleuren als de Skylt er al op zit? Ik heb het ook op een keukenblad en volgens mij is die ook nog geler geworden nadat de Skylt er op zat.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.